1 d'abril de 2011

Arcadi Oliveras: "No hi ha voluntat política per eradicar la pobresa"

. Cada any els rics defrauden a Hisenda 80.000 milions d'euros a Espanya
audio
Arcadi Oliveres a la Universitat de Lleida. Foto: JA Romero [+] AMPLIAR IMATGEArcadi Oliveres / FOTO: JA Romero
Aquestes són algunes de les afirmacions que ahir, amb motiu de la "Jornada Solidària/ Objectiu 0,7%" organitzada per l'Oficina de Cooperació i Solidaritat de la UdL, va fer l'economista i president de Justícia i Pau davant d'un nombrós auditori 'rendit' a la seua contundència i la seua ironia.

Arcadi Oliveras, que va reflexionar sobre la cooperació al desenvolupament en el moment actual, va argumentar detalladament que el deute extern dels països de l'anomenat tercer món és el que impedeix que millorin la seua situació. "Cada any ens tornen 5 o 6 vegades més del que nosaltres invertim en cooperació", referint-se als interessos dels crèdits destinats a desenvolupament que els govern d'aquests països han de tornar. "Si a Espanya s'abolís el deute extern, ens suposaria 900 milions cada any durant 10 deu anys, mentre que les grans fortunes del país estafen a Hisenda 80.000 milions d'euros anuals" -citant un estudi de la Universitat Pompeu Fabra.

Per tant, podem dir -afirma Oliveras-, que no hi ha cap voluntat política per abolir el deute d'extern ni per dedicar als països del sud el que faria falta per solucionar els seus índexs de pobresa. Segons càlculs realitzats per aquest doctor en Ciències Econòmiques, podríem destinar fins a un 4,35% a cooperació si s'eradiqués el frau fiscal, si es fixés una taxa sobre els fluxos de capital especulatius (taxa Tobim) i si es reduís un 5% la despesa militar -tal i com va indicar l'ONU als anys 80-, entre d'altres. "No és tant díficil, cal voluntat política" -va insistir.

Malgrat aquest panorama, Oliveras va defensar que cadascun de nosaltres podem fer coses en pro del desenvolupament, com ara consumir productes de comerç just, rebutjar els fons de pensions i optar per la Banca ètica, "tot i que aquestes dos paraules siguin un oxímoron -va dir- el sentit de la primera anul·la la segona i a l'inrevès".

La Jornada "Objectiu 0,7", destinada a retre comptes i agrair a la comunitat universitària les seues aportacions al 0,7%, així com sensibilitzar i conscienciar tothom de la necessitat de treballar per la justícia social, va finalitzar amb un concert del cantautor català Cesk Freixas a l'auditori del Centre de Cultures i Cooperació Transfronterera de Cappont.

Cesc Freixas en concert a la Universitat de Lleida. Foto: JA Romero
[+] AMPLIAR IMATGECesK Freixas / Foto: JA Romero