10 de desembre de 2010

La Càtedra Màrius Torres 'exporta' el poeta al Regne Unit i Itàlia

. La UdL vol ser un punt referència internacional en l'aplicació de noves tecnologies vinculades al patrimoni literari
audio
Càtedra Màrius Torres. Universitat de Lleida [+] AMPLIAR IMATGED'esquerra a dreta: Jaume Barrull, Joan Viñas, Xavier Macià i Joan Ramon Veny
La figura i l'obra del poeta lleidatà, així com el projecte més ambiciós de la Càtedra Màrius Torres, el Corpus Literari Digital, seran presentats el proper mes de gener a les universitats de Londres i Cambridge, així com a la Biblioteca Britànica, una de les més grans del món. Així ho ha anunciat avui el director de la Càtedra, Joan Ramon Veny, un cop formalitzada la creació de la mateixa després que el passat mes de maig el Consell de Govern de la UdL n'aprovés la posada en marxa.

El Corpus Literari Digital, una plataforma virtual on es recolliran les digitalitzacions del patrimoni literari contemporani en llengua catalana, especialment d'autors dels segles XIX i XX, es presentarà també a les ciutats italianes de Nàpols, Siena i Pavia.

Això respon a la voluntat que la UdL es converteixi en un punt de referència internacional pel que fa a l'aplicació de les noves tecnologies destinades a preservar tot tipus de patrimoni literari, segons ha explicat el director de l'Aula Màrius Torres, Xavier Macià. Per la seua part, Veny ha afegit que aquest és encara és un camp molt incipient i, és per això, que des de la Càtedra es vol aprofitar la feina feta per impulsar la internacionalització del patrimoni literari lleidatà i català i, de retruc, projectar la Universitat de Lleida al món.

Les ciutats de Londres, Cambridge, Nàpols, Siena i Pavia acolliran els propers mesos la presentació de la Càtedra i del Corpus Literari Digital
De moment, ja es tenen 100.000 pàgines digitalitzades entre manuscrits, revistes, primeres edicions i altre material d'autors lleidatans com ara Màrius Torres, Agelet i Garriga, Joan Baptista Xuriguera, Mossèn Anton Navarro, o d'autors catalans com ara Carles Riba, Salvador Espriu, Josep Vicenç Foix, etc. El Corpus, que també compta amb material audiovisual, ofereix a altres institucions i entitats, la possibilitat de digitalitzar els seus fons.