11 de desembre de 2007

La UdL estudiarà l'impacte de la immigració a Espanya i el Senegal

AMPLIAR IMATGE. Estudiants estrangers de la UdL
Seminari internacional amb Senegal celebrat al Rectorat
Un equip d'investigadors de la UdL, liderat pel sociòleg Jordi Garreta, estudiarà l'impacte de la immigració senegalesa a Espanya així com les conseqüències que aquest fenomen provoca en les societats d'origen. Aquest estudi s'emmarca en un projecte més ampli en xarxa entre membres de la UdL i universitaris del Senegal per impulsar el desenvolupament. El projecte, que tindrà un any de durada, compta amb un ajut de 10.000 euros del Centre de Cooperació Internacional de la Universitat de Lleida.

Segons ha explicat Garreta, es tracta d'analitzar l'impacte de la immigració senegalesa a l'Estat espanyol i a Catalunya, no només des d'un punt de vista econòmic, sinó també demogràfic i cultural. A més, i com a fet novedós, el professor de la UdL ha destacat que aquest estudi es completarà amb un treball de camp in situ al Senegal per avaluar l'impacte que l'emigració de joves cap a Espanya causa en les societats d'origen i que desenvoluparan investigadors de la UdL i de la Universitat de Dakar. "Normalment expliquem la immigració només des dels països que l'acullim i ens oblidem d'estudiar el què passa en els països dels immigrants" ha afegit.

Moustapha Tamba
Moustapha Tamba, de la Universitat de Dakar
En aquest sentit, avui se celebra al Rectorat el primer seminari internacional amb Senegal, en el qual hi participa Moustapha Tamba, professor de Sociologia de la Universitat de Dakar. Aquesta és la primera acció del projecte en xarxa de la UdL amb el Senegal que es completarà, a finals de 2008, amb la celebració d'una altra trobada, en aquest cas a Dakar, on es presentaran les conclusions en investigació i en intervenció de l'esmentat estudi.

Per la seua part, Moustapha Tamba, ha valorat molt positivament aquesta col·laboració amb la Universitat de Lleida. Segons el sociòleg senegalès, el que cal és potenciar la cooperació entre les universitats del Sud i del Nord, "no només per a coneixer-nos millor -ha dit- sinó per impulsar un verdader progrés de les societats africanes, condició indispensable per normalitzar la immigració".