11 de febrer de 2009

La Universitat de Lleida impulsa l'únic centre de l'Estat amb docència i recerca en nutrigenòmica

. El Centre Nutren ofereix professionals internacionals i tecnologia puntera a empreses agroalimentàries, farmacèutiques, assistencials i cosmètiques

Centre Nutren (nutrigenòmica) de la Universitat de Lleida [+] AMPLIAR IMATGE La plataforma metabolòmica és una de les eines del Centre Nutren
La Facultat de Medicina de la Universitat de Lleida (UdL) acull l'únic centre de tot l'Estat espanyol que aglutina docència, recerca i la transferència de tecnologia en l'àmbit de la nutrigenòmica. El Centre Nutren, membre de la Xarxa d'Innovació Tecnològica de la Generalitat, està especialitzat en la importància de la nutrició en els processos biològics i patològics relacionats amb l'envelliment i l'estrès oxidatiu cel·lular. També se centra en el desenvolupament d'alimentació funcional. Amb experts internacionals en l'estudi del metabolisme i tecnologia puntera, ofereix els seus serveis a empreses dels sectors agroalimentari, assistencial, farmacèutic i cosmètic.

El centre disposa d'un equip humà multidisciplinar format per una vintena de metges, biòlegs, químics, genetistes, bioquímics, agrònoms, nutricionistes i biotecnòlegs. Dirigit pels doctors Manuel Portero, Reinald Pamplona i David de Lorenzo, el Centre Nutren impulsa diverses línies d'investigació sobre temes com les malalties cardiovasculars, l'obesitat, la diabetis o l'esclerosi lateral amiotròfica. Per això compta amb diferents models d'experimentació i un sistema únic a Espanya d'anàlisi de metabòlits que permet analitzar fins a 10.000 molècules diferents (tòxics, vitamines, contaminants...) a partir de quantitats petites de sang o altres mostres.

A banda de la recerca bàsica, aquest centre vinculat a la UdL dissenya, avalua i millora les propietats funcionals d'aliments, ingredients, nutrients i additius. Això permet diferents aplicacions pràctiques als seus estudis com ara la detecció de propietats saludables, l'estudi de la digestabilitat o el suport a la validació d'al·legacions funcionals dels aliments. En aquesta línia, el Centre Nutren ja està treballant per a empreses com el Grupo Leche Pascual o Shirota Functional Foods. "Les multinacionals encarreguen la majoria de les validacions d'al·legacions funcionals i moltes empreses catalanes no s'ho poden permetre. Nosaltres volem ajudar-les", ha explicat el doctor Portero.

. Estudis personalitzats pioners

El Centre Nutren vol esdevenir un dels centres europeus de referència d'R+D+i i de transferència de tecnologia en l'àmbit de la Nutrició Molecular aplicada a l'envelliment. Entre els seus projectes més immediats hi ha l'oferta de proves personalitzades a particulars que combinaran l'estudi genètic i del metabolisme. "Es tracta d'una iniciativa pionera a nivell mundial", segons el doctor David De Lorenzo, que preveu posar en marxa aquest servei durant el segon semestre d'aquest any 2009. Els preus oscil·laran entre els 300 i els 1.500 euros, depenent dels aspectes que s'hagin d'analitzar.

També destaca l'inici d'un estudi pilot en nutrigenòmica a Catalunya, centrat en els compostos derivats de soja que tindrà en compte les variants genètiques.

MÉS INFORMACIÓ

www.nutrigenomica.udl.cat