12 de gener de 2010

Un catedràtic de la UdL 'reconstrueix' la Catalunya Nord a l'època carolíngia i l'origen de la identitat en aquest territoris
audio
Atles dels comtats de Rosselló, Conflent, Vallespir i Fenollet (759-991). Jordi Boló i Víctor Hurtado. Universitat de Lleida
La documentació excepcional que es conserva dels comtats catalans a l'època carolíngia, entre els segles VIII i X, ha permès al catedràtic d'Història Medieval de la Universitat de Lleida Jordi Bolòs reconstruir sobre mapes actuals com era la Catalunya Nord, estretament lligada als comtats d'Urgell i Cerdanya. Atles dels comtats de Rosselló, Conflent, Vallespir i Fenollet (759-991), editat per Rafael Dalmau, situa gairebé tots els llocs habitats que ja s'esmenten als documents de fa més de mil anys, així com els dominis senyorials laics i eclesiàstics, la xarxa de vies, els molins fariners i les salines.

Bolòs, que signa conjuntament aquesta obra amb Víctor Hurtado, destaca "l'esforç considerable per tal de fer una feina històrica i cartogràfica gairebé única a Europa". El catedràtic explica que "en aquests mapes trobem reflectit l'origen de la identitat catalana i europea d'aquest territori, que formava part d'un imperi carolingi que fou potser la primera concreció d'una realitat política europea que s'estenia des de Catalunya fins a les portes de Dinamarca, la ciutat de Roma i Àustria".