12 de juliol de 2011

Una reflexió sobre l'estil tardà i la música de la vellesa obre la 19a Universitat d'Estiu de la UdL

. Avui s'inicien els 19 cursos que s'imparteixen enguany a la Seu d'Urgell
audio
Xavier Antich inaugura la Universitat d'Estiu de la UdL
El professor de la UdG, Xavier Antich / FOTO: X. Antich
baixcorva
Trencar amb el tòpic d'assimilar la vellesa amb la decadència, ja que també pot suposar plenitud, ruptura o anunci de nous mons, és un dels temes que centraran la lliçó magistral que oferirà el filòsof Xavier Antich per inaugurar la 19a Universitat d'Estiu de la UdL. El professor d'Història de les Idees Estètiques de la Universitat de Girona, se servirà d'algunes peces musicals de Beethoven, Schubert o Richard Strauss, així com de pintures de Rembrandt o de Van Gogh, i fins i tot pel·lícules de cineastes com John Houston, per demostrar que la creació de les obres que han culminat les seues trajectòries artístiques han tingut lloc en la seua etapa més tardana.

Aquest serà, per tant, el tema principal de la conferència inaugural L'última veu. Sobre l'estil tardà i la música de la vellesa, que Antich pronunciarà aquest dimarts a les 8 del vespre al Centre Cultural "Les Monges" de la Seu d'Urgell. Un total de 327 persones s'han matriculat en algun dels 19 cursos que la Universitat d'Estiu de la UdL imparteix des d'aquest dimarts fins al proper 22 de juliol a la capital alt urgellenca. En total però, seran 763 les persones matriculades en els 38 cursos que s'oferten en l'edició d'enguany a Lleida, La Seu d'Urgell, Tremp, Àger, Erill la Vall i Seròs.

Antich, nascut a la Seu d'Urgell, és director del Programa d'Estudis Independents del Museu d'Art Contemporani de Barcelona i membre del consell assessor del suplement Cultura/s del diari La Vanguardia. A més, és conseller electe pel Parlament de Catalunya del Consell Nacional de la Cultura i de les Arts. Compta, entre altres guardons, amb el Premi d'Assaig Joan Fuster 1992, i amb el Premi GAC 2011 a la Crítica d'Art.

En total seran 763 les persones matriculades en els 38 cursos ofertats en l'edició d'enguany de la Universitat d'Estiu de la UdL
A banda de la conferència inaugural, la música té un paper important en l'edició d'enguany de la Universitat d'Estiu. A partir del proper dijous 21 de juliol, tindrà lloc el Seminari de Musica Instrumental a la Península Ibèrica 1750-1800: Estil, gènere, mercat, que aplega diversos experts internacionals en aquest àmbit, i avui, 12 de juliol comença el curs Mozart a escena: les òperes de W.A. Mozart en el seu context.

La inauguració comptarà amb la presència de l'alcalde de la Seu d'Urgell, Albert Batalla, i del professor d'Història de la Música de la UdL, Màrius Bernadó. Durant l'acte es lliurarà el premi del Concurs de cartells de la Universitat d'Estiu d'enguany que va recaure en la il·lustradora barcelonina, Anna Viñas Ozores. També s'inaugurarà l'exposició "Retrat d'una ciutat", un recull de les instantànies realitzades pels alumnes del taller de fotografia de l'edició 2010 de la Universitat d'Estiu que va impartir el fotògraf Josep Bou.