13 de juliol de 2010

La UdL representa un impacte de 241 milions sobre l'economia lleidatana

. Així ho assenyala La Universitat de Lleida en la ciutat i el territori, que aplega cinc estudis de recerca sobre el centre
audio
La Universitat de Lleida en la ciutat i el territori
[+] AMPLIAR IMATGEAlguns dels autors del llibre amb el rector
La Universitat de Lleida va tenir un impacte econòmic a la ciutat de 241 milions d'euros al 2007, el que representa un 6,8% del Producte Interior Brut (PIB) de la capital del Segrià. Així ho recull una de les cinc investigacions que s'apleguen al llibre La Universitat de Lleida en la ciutat i el territori, coordinat per la professora del Departament de Geografia i Sociologia Carme Bellet, i que aquest dilluns ha presentat en societat el rector de la UdL, Joan Viñas.

En l'obra han participat 10 professors de la UdL, de diferents perfils (geògrafs, economistes i antropòlegs) per tal d'aportar una mirada pluridisciplinar. La UdL ja va ser pionera fa 10 anys en l'anàlisi de les relacions entre la Universitat i el territori, amb l'estudi Ciutat i Universitat, coordinat pel professor Joan Vilagrasa. L'actualització respon als canvis en el context universitari general, el desenvolupament dels diferents campus de la UdL i la creació de noves estructures com ara el Parc Científic i Tecnològic Agroalimentari (PCiTAL).

Precisament, el llibre destaca que l'eix universitari que conformen els diferents campus de la UdL ha anat consolidant al seu voltant algunes de les àrees més especialitzades de la ciutat. El PCiTAL i el campus d'Agrònoms centren la ciutat de la recerca i la tecnologia agràries. Mentre, la ciutat sanitària s'estén sobre el campus de Ciències de la Salut i l'Hospital Universitari Arnau de Vilanova. L'edifici del Rectorat i la Facultat de Lletres tenen al seu entorn el clúster cultural que conformen la Biblioteca Pública, l'Arxiu Provincial i el Museu de Lleida, Diocesà i Comarcal, entre d'altres.

La Universitat de Lleida en la ciutat i el territori abasta quatre grans àmbits: les àrees d'influència de la UdL (Joan Ganau i Daniel Paül), l'impacte econòmic (Pere Enciso, Mariona Farré, Mercè Sala i Teresa Torres) i turístic (Eva Martín i Pere Enciso), l'encaix urbanístic (Carme Bellet) i la visió de l'estudiantat (Carles Feixa i Mireia Campanera). El rector, Joan Viñas, ha destacat que "el llibre apareix en un moment de crisi econòmica de gran abast. Tothom, però, està d'acord que una manera de superar-la i, sobretot, d'assegurar un futur més estable i eficient és invertint en educació, recerca i innovació".

El 70% de la població universitària del Segrià estudia a la UdL. L'estudi assenyala que la UdL té entre els seus reptes de futur reforçar els lligams amb el territori més immediat, eixamplar l'àmbit d'atracció de l'estudiantat mitjançant la qualitat de la docència i la recerca, i potenciar el seu grau d'internacionalització.