15 de juliol de 2011

La UdL desenvolupa un model per "radiografiar" entorns urbans de tot el món

. Cinquanta experts internacionals han ultimat a Lleida el Pla Base, que vol ser el "manual" a aplicar per Nacions Unides
audio
La UdL desenvolupa un model per "radiografiar" entorns urbans de tot el món - Habitat ONU - Universitat de Lleida
[+] AMPLIAR IMATGEEls participants al Seminari Internacional que ha acollit la UdL / Foto: UdL
baixcorva
Cinquanta ciutats d'arreu del món compten ja amb la seua "radiografia". Es tracta del Pla Base, un projecte desenvolupat per la UdL que, amb un sol plànol del municipi, recull l'estat físic i estratègic de les seues àrees urbanes i permet detectar les seues principals necessitats a 10 anys vista. El projecte, que va sorgir al 2008 a través la Càtedra UNESCO en Ciutats Intermèdies Urbanisme i Desenvolupament de la UdL, té la pretensió d'arribar a convertir-se en el model que adopti l'Agència HABITAT, adscrita a Nacions Unides, per analitzar els nuclis urbans de més de 10.000 habitants. Amb aquest objectiu, es presentarà al 24è Congrès Mundial d'Arquitectura que se celebrarà a Tòquio el proper 26 de setembre.
Per tal d'acabar de definir alguns aspectes de la metodologia i posar en comú el treball de camp que s'ha fet en les diferents ciutats participants en el projecte -com Tànger (Marroc), Nouakchott (Mauritània), Oran (Algèria), Banepa (Nepal) o Haifa (Israel), entre altres-, una cinquantena d'urbanistes d'arreu del món han participat aquest divendres a la UdL en el Seminari Internacional sobre Plans Base per a Ciutats Intermèdies.

A la sessió de treball, que ha tingut lloc al Saló Víctor Siurana de la UdL, coordinada pel director de Càtedra UNESCO en Ciutats Intermèdies, Urbanisme i Desenvolupament, Josep Maria Llop, han participat alguns dels representants de diverses associacions d'urbanistes internacionals. La responsable d'Urban Planning UN-HABITAT, Laura Petrella, ha explicat que el projecte pot aportar solucions de cara a afrontar l'augment de població que experimenten les ciutats petites i mitjanes d'arreu del món. També ha destacat "la mirada global" que planteja aquesta metodologia. Per la seua banda, una de les dirigents de la Unió Internacional d'Arquitectes, Firdaous Oussidhoum, ha dit que els Plans Base "posen en relleu les problemàtiques i els reptes que tenen aquests entorns, que en alguns casos són similars". També ha estat present la presidenta a Lleida del Col·legi d'Arquitectes de Catalunya, Montserrat Giné, que ha animat als urbanistes a "deixar de banda els models contaminats per les excessives regulacions per retornar a l'essència del planejament" tal com proposa el projecte de la UdL.

[+] AMPLIAR IMATGEPla Base de la ciutat de Haifa (Israel) / UdL
baixcorva
El Pla Base s'estructura en sis punts: la delimitació de les àrees urbanes (consolidada, extensió i reserva), els espais lliures i àrees verdes, la connectivitat (vials, transports, etc.), els equipaments i els serveis bàsics, la compacitat (concentració de la població en determinats punts i interconnexió entre ells), i la zonificació (que diagnostica el punts on cal fer millores o transformacions urbanes). A partir d'aquestes dades, es fixen els projectes prioritaris a 10 anys vista. L'eina, per tant, és útil des del punt de vista de la uniformització i l'agilitat en l'estudi d'aquest tipus de ciutats.

La intenció és que en els propers 3 anys, un cop s'hagi presentat el projecte al Congrès Mundial d'Arquitectura i si l'Agència HABITAT adopta la metodologia com a manual d'actuació, s'elaborin 178 nous Plans Base. De fet, aquest dissabte, diversos ponents que hauran participat en el Seminari Internacional, es reuniran amb el director de l'Agència UN-HABITAT, Joan Clos. El projecte, coordinat des de la càtedra UNESCO de Ciutats Intermèdies de la UdL, té la voluntat d'estendre's per bona part de les 150.000 ciutats mitjanes de més de 10.000 habitants que hi ha arreu del món.