15 de novembre de 2010

Wagensberg reivindica el mètode científic i el goig intel·lectual per revolucionar l'educació

. L'impulsor de Cosmocaixa es mostra especialment il·lusionat amb la distinció que li atorga la UdL
audio
Wagensberg, en el moment de la investidura [+] AMPLIAR IMATGEWagensberg, en el moment de la investidura
"Llarga vida a la Universitat de Lleida". Amb aquestes paraules, el director científic de la Fundació 'la Caixa', i impulsor de Cosmocaixa, Jorge Wagensberg, finalitzava la seua lliçó magistral com a recent investit doctor honoris causa de la UdL. La frase posava de manifest l'agraïment i la il·lusió perque aquesta distinció li hagi estat concedida per la Universitat de Lleida, una institució i una ciutat amb la que el físic barceloní hi manté des de fa anys un contacte intermitent.

En el seu discurs, el professor, investigador i escriptor ha reflexionat sobre la naturalesa del goig intel·lectual i del mètode científic, dos conceptes, ha dit, íntimament relacionats i capaços per ells mateixos de revolucionar el sistema educatiu. En aquest sentit, Wagesberg ha lamentat que no sempre es dissenyin escoles, facultats o museus sense tenir en compte un detall tan essencial com és el goig intel·lectual.

Wagensberg, Premi Nacional de Catalunya al Pensament i la Cultura Científica (2005) i Creu de Sant Jordi (2007), ha estat apadrinat pel director de l'Escola Politècnica Superior de la UdL, el també físic, Ferran Badia. L'acte, al qual hi han assistit membres de la comunitat universitària i representants de les institucions lleidatanes, ha comptat amb la presència de l'expresident de la Generalitat de Catalunya, Pasqual Maragall.

A més del seu càrrec a la Fundació 'la Caixa', Jorge Wagensberg és professor de Teoria dels Processos Irreversibles a la Universitat de Barcelona, on també lidera un grup d'investigació en biofísica. Fundador de l'European Museum Academy, està considerat un dels divulgadors científics més destacats de l'Estat espanyol. La seua darrera obra publicada és Las raíces triviales de lo fundamental (2010), on reflexiona sobre com s'assoleix la comprensió de la realitat i com treballa la ment d'un científic.

audio Escolta aquest text