16 de juny de 2009

La pressió del grup, principal motiu perquè els adolescents provin la cocaïna

. Relacionen el consum amb els contextos de festa, segons el llibre d'un professor de la UdL
audio
David P. Martínez i Joan Pallarés. UdL [+] AMPLIAR IMATGE David Martínez i Joan Pallarés
La forta pressió del grup pot conduir un adolescent a provar la cocaïna. Per això, cal que els programes de prevenció de drogues incloguin mesures per evitar que els no consumidors es deixin arrossegar i es converteixin en subjectes de risc pel simple fet de conviure amb qui sí pren substàncies estupefaents. Així ho recull l'estudi Entre rayas. La mirada adolescente hacia la cocaína, del professor d'antropologia de la Universitat de Lleida Joan Pallarés i el psicòleg social de la Fundació IGENUS, David Martínez Oró. L'obra es basa en un treball de camp realitzat a Lleida, Barcelona, Madrid, Bilbao i Albacete amb una seixantena de joves d'entre 15 i 19 anys.

La recerca subratlla que els adolescents relacionen el consum de cocaïna amb els contextos de festa. Així, el consideren "normal" en les nits del cap de setmana, les vacances i les celebracions extraordinàries; i sempre en grup. "Els adolescents viuen els comportaments festius com un ritual de transició a la joventut. Defineixen el fet d'iniciar-se en el consum de cocaïna com passar una barrera", explica Pallarés.
 [+] AMPLIAR. Entre rayas. David P. MArtínez i Joan Pallarés. Universitat de Lleida
Els consumidors només rebutgen les situacions que es produeixen fora dels contextos festius, especialment d'amagades del grup, quan el consum provoca problemes econòmics o alteren la forma de ser de la persona o genera dependència. De tota manera, relacionen els problemes severs derivats de la cocaïna amb terceres persones, projectant-los cap a l'exterior.

Entre rayas. La mirada adolescente hacia la cocaína es va presentar ahir a la Facultat de Ciències de l'Educació, al campus de Cappont. A l'acte hi eren els autors, el professor de la UdL, Fidel Molina, i el director d'Editorial Milenio, Lluís Pagès.