17 de gener de 2012

L'ovella aranesa té molt potencial per produir llana de qualitat

. Un estudi de la UdL descobreix aquest valor afegit d'una raça criada per la seua carn
audio
Estudi de la Universitat de Lleida (UdL) sobre l'ovella aranesa. Foto: Foto: Pere-Miquel Parés
[+] AMPLIAR IMATGEUn dels exemplars analitzats
FOTO:  Pere-Miquel Parés
baixcorva
L'ovella aranesa té un alt potencial per obtenir llana de qualitat, tot i que actualment només s'explota  la seua producció de carn. Així ho posa de manifest el primer estudi etnològic sobre el velló d'aquesta raça, liderat per la Universitat de Lleida (UdL) i publicat per l'International Journal of Morphology. La recerca, coordinada pel professor del departament de Producció Animal Pere-Miquel Parés, revela que la llana de l'ovella aranesa -que actualment es ven com un subproducte a baix preu- té un gran qualitat per al seu processament i tintat.

L'estudi, en què també han participat investigadors de la Universitat Autònoma de Barcelona i la Universitat Autònoma de Chiapas-Mèxic, conclou que la llana de l'ovella aranesa té vellons curts i semi-oberts, una alta proporció de fibres fines i baixos nivells de greix. Tot plegat significa un bon potencial de qualitat a nivell industrial, millor que el d'altres races de carn similars. Això s'hauria de tenir en compte "de cara a assolir els objectius de millora de productivitat de la raça en un mercat de la llana el més pròsper possible", segons assenyala Parés.

A la Val d'Aran hi ha 64 explotacions d'oví, però no totes compten amb exemplars d'aquesta raça, que ha estat propera a l'extinció i que actualment aplega menys de 2.500 individus. L'ovella aranesa és una raça de gran format i vistós banyam en ambdós sexes. El fort procés regressiu experimentat per la ramaderia a la comarca, sobretot en les darreres dècades, ha dut aquesta població fins a límits alarmants de desaparició. Per això, la conselleria d'Agricultura i el Conselh Generau d'Aran han posat en marxa recentment un Programa de Conservació. El gruix dels ramats fenotípicament més purs es localitzen als pobles de Les, Salardú i Bossòst.

Pere-Miquel Parés ha centrat el seu treball en l'estudi i preservació de les races autòctones catalanes. Actualment continua investigant el tema de la llana en altres races d'ovella iberoamericanes, amb el propòsit d'establir possibles relacions filogenètiques.