17 de març de 2009

L'edifici de biomedicina rebrà 4 milions d'euros i estarà enllestit al 2010

. La comissionada anuncia la inversió en la inauguració de l'estabulari de la UdL, el segon més gran de Catalunya
audio
Inauguració de l'estabulari de la UdL [+] AMPLIAR IMATGE Carme Piñol, Joan Viñas i Blanca Palmada a l'estabulari
La comissionada per a Universitats i Recerca, Blanca Palmada, ha anunciat avui que la Generalitat aportarà 4 milions d'euros "per a completar el projecte de biomedicina a la UdL". Aquests diners, procedents de Fons Feder europeus que gestiona el Govern català, serviran per finalitzar les obres de l'edifici de recerca en biomedicina que s'està construint al costat de l'Hospital Universitari Arnau de Vilanova. Amb aquest suport, ha afirmat el rector de la UdL, Joan Viñas, "podrem tenir-lo enllestit al 2010".

Aquest anunci ha coincidit amb la confirmació que el curs vinent s'impartiran els estudis de Biomedicina a la UdL, "una aposta ambiciosa i encertada de la Universitat de Lleida" en paraules de Palmada, que avui ha inaugurat la nova sala d'anatomia de la Facultat de Medicina i el segon estabulari de rosegadors més gran de Catalunya, ubicat al mòdul annex de la Unitat Docent de la Facultat de Medicina.

L'equipament, que permetrà millorar tant la recerca com la docència en l'àmbit de la biomedicina, té capacitat per acollir més de 60.000 animals, la majoria d'ells modificats genèticament. Ha suposat una inversió de 3'5 milions d'euros, finançats amb un préstec del Ministeri d'Innovació i Ciència, una subvenció de la Generalitat de Catalunya dins del Pla d'Inversions Universitàries i els fons Feder de la Unió Europea.

Aquesta instal·lació d'alt nivell permetrà als grups de recerca de la UdL i l'Institut de Recerca Biomèdica de Lleida avançar en la investigació sobre diferents malalties (diabetis, càncer, ELA, Alzheimer, Parkinson, etc.) experimentar amb cèl·lules mare i provar fàrmacs abans de sortir al mercat. També es podran realitzar estudis sobre nutrició i tecnologia dels aliments, en col·laboració amb l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Agrària (ETSEA).

L'estabulari compta amb una superfície de 1.200 metres quadrats, distribuïts en dos plantes. Inclou zones d'estabulació normals i per als animals lliures de patògens, laboratoris, una àrea de quarantena, quiròfans, sales de necròpsies, una zona de neteja amb una dutxa especial d'aire, magatzems i un espai tècnic de control. Les mesures de seguretat són altes per evitar la contaminació tant dels rosegadors com de les investigacions.

[1] [2] [3] [4] [5] [6] [7]  Imatges de les noves instal·lacions
El nou estabulari forma part dels Serveis Científico-Tècnics de la UdL, però també està obert als grups de recerca d'altres universitats, a institucions públiques o privades i a empreses que vulguin aprofitar el potencial humà i tecnològic que s'ofereix. La Universitat de Lleida espera atreure investigadors de fora, així com fons per finançar els projectes. El primer pas serà obrir l'oferta a usuaris externs del Parc Científic i Tecnològic Agroalimentari (PCiTAL), amb l'objectiu d'afavorir la creació d'empreses spin-off per a la Universitat i la ciutat de Lleida.

. Nova sala d'anatomia

També aquest dimecres la Facultat de Medicina de la UdL ha inaugurat una nova sala d'anatomia de gairebé 180 metres quadrats perquè els alumnes de primer i segon curs realitzin les pràctiques de dissecció. Uns 250 estudiants es beneficiaran cada curs d'aquest equipament, ubicat al soterrani, que substitueix el que estava en funcionament des de l'any 1991. Les instal·lacions, que es converteixen en unes de les més punteres del país, han suposat una inversió superior als 400.000 euros.

L'estabulari millorarà la investigació i la docència biomèdica, mentre que la nova sala d'anatomia de la Facultat de Medicina permetrà que 250 alumnes facin pràctiques cada curs
La nova sala d'anatomia millora sobretot els sistemes de ventilació i de conservació dels cossos en cambres de refrigeració. Així, compten amb aparells de fluxe laminar ubicats sobre les taules de dissecció que impulsen els vapors de formol cap als extractors situats a sota dels taulells. També inclouen, a més de les cambres de refrigeració i congelació, una grua pel trasllat de cossos, un carro de transport elevador, una bomba peristàltica i una serra de tall anatòmic.

La nova sala d'anatomia del campus de Ciències de la Salut està dividida en dos espais: un per la preparació dels cossos i un altre per a les pràctiques dels alumnes. Aquest darrer compta amb quatre taules fixes i una de mòbil. Els estudiants de Medicina realitzen els exercicis en sis grups de 20 persones cadascun.