El rector reclama més finançament i més ICREAs per a la UdL en l'acte d'inauguració del curs

Per la seua part, el comissionat anima a la col·laboració entre universitats

inauguracio2010b
Per la seua part, el comissionat anima a la col·laboració entre universitats
El rector de la UdL reclama "fortes inversions" per part de la Generalitat perquè "hem donat prou proves de responsabilitat social, que sabem utilitzar bé els diners i fer-los rendir en profit de la societat". En la mateixa línia, Viñas ha reivindicat la necessitat que té la UdL d'augmentar el nombre d'investigadors ICREA per incorporar nou personal docent i de recerca "de prestigi internacional". "Dels més de 200 investigadors ICREA que hi ha en el sistema universitari català, finançats per la conselleria, a Lleida només en tenim dos", ha assegurat.

Pel que fa als reptes de futur, Joan Viñas ha destacat la consolidació, prevista pel proper mes d'octubre, de tres centres de recerca dins del programa CERCA: l'Agrotecnio, l'IRBL i l'IR-ART. També durant l'octubre, ha anunciat que la Universitat Autònoma de Barcelona enviarà el títol conjunt de Veterinària a l'ANECA per tal que pugui ser acreditat. Això donarà noves opcions a l'alumnat de Ciència i Salut Animal un cop finalitzats els estudis a Lleida.

Per la seua part, el comissionat per a Universitats i Recerca, Joan Majó, ha reclamat als universitaris i universitàries més generositat i autocrítica. Segons Majó "ara és l'hora de la col·laboració interuniversitària, de tenir visió conjunta de tot el sistema i d'evitar duplicitats", perquè "no tots ho hem de fer tot", ha afegit. El comissionat, que ha convidat universitaris i polítics a repensar la universitat, ha afirmat que els nous reptes per al sistema educatiu superior són la qualitat, la internacionalització i la governança, "on encara queda molt per fer".

D'altra banda, el president del Consell Social de la UdL, Ramon Roca, ha demanat valentia a l'empresariat, la comunitat universitària i els representants polítics per millorar la governança i el finançament de les universitats. Roca també ha advocat per la col·laboració entre universitats com a estratègia per a créixer i superar la crisi.

Durant l'acte d'inauguració del curs 2010-2011 també s'han lliurat els premis extraordinaris de llicenciatures, diplomatures, enginyeries, màsters i doctorats. Les mencions de qualitat docent han recaigut en els professors Joan Ganau, Anna Gené Duch, Montserrat Rué i Neus Vila. Les medalles de plata de la UdL han estat per als següents membres del PAS: Montserrat Canals, Juan de Dios Santiago, Esteve Farré i Manuel Santiago. Les medalles a títol pòstum s'han lliurat a les famílies de Virgilio Aranda (PAS), Josep M. Mor (PDI) i Eulàlia Soler (PAS).

La lliçó inaugural, en la qual s'ha reflexionat sobre els canvis que ha viscut l'ensenyament superior i els reptes de la Universitat del segle XXI, ha anat a càrrec de Francisco Tomás Vert, exrector de la Universitat de València i catedràtic de Química Física XXI.