18 de desembre de 2009

El rector anima el Claustre a "afinar la imaginació i la intel·ligència" per millorar com a Universitat

. Joan Viñas insisteix a reclamar al Govern el mapa universitari català
audio
Claustre de la Universitat de Lleida
[+] AMPLIAR IMATGE Claustre de la UdL
 Joan Viñas ha demanat als membres claustrals més esforç perquè la UdL aconsegueixi estar en breu en els primers llocs dels rànquings catalans i estatals. "Estic obert als vostres suggeriments, però cal afinar la imaginació i la intel·ligència per continuar millorant", ha dit, "perquè una universitat és gran no per la seua mida sinó per la seua qualitat". El rector ha afirmat que tot i que la UdL viu un procés de constant progrés i millora, tant de la qualitat de la docència com de la recerca, "l'hem d'accelerar", tot i la crisi. "Si mirem al nostre entorn i ens comparem amb altres universitats més properes constatarem que s'espavilen d'una manera molt ràpida, fet que podria agreujar algunes de les diferències existents".

Viñas ha continuat reclamant al Govern català el mapa universitari "que no fa, malgrat que fa temps li estem demanant" per evitar precisament aquests greuges entre universitats. Actualment, impera, segons el rector "la llei de la selva, que fa que el peix gros es mengi al petit, a no ser que el petit sàpiga desenvolupar les seues possibilitats, que són diferents de les de les universitats gran, però que les tenim", ha conclòs. En aquest sentit, ha reiterat la voluntat de la UdL d'aconseguir finançament en la propera convocatòria de campus d'excel·lència però ha recordat que en la primera, només cinc campus (tres a Madrid i dos a Barcelona) han reeixit.

El rector de la UdL ha aprofitat el Claustre per fer un repàs a les actuacions més destacades d'aquest any, entre les quals cal destacar les relacionades amb infraestructures, la recerca, així com la implementació dels nous graus i màsters adaptats a l'Espai Europeu d'Educació Superior.

També s'ha presentat al Claustre el Codi ètic de la UdL, que formalitza els valors i compromisos que haurien de regir la feina quotidiana dels diferents membres de la comunitat universitària
Quant a l'informe anual del Síndic de Greuges de la UdL, Miquel Gil, l'activitat del 2009 ha estat similar, pel que fa al nombre de queixes, a la de l'any anterior. Gil ha incoat un total de deu expedients -2 més que l'any passat- dels quals, cinc corresponen al professorat, quatre al PAS i un altre a una persona aliena a la UdL. Les queixes tenien a veure amb l'avaluació docent, les beques predoctorals, els projectes competitus de recerca, les valoracions de mèrits en concursos del PAS i una reclamació sobre la borsa de treball de la UdL. Les recomanacions del Sïndic han estat a favor dels sol·licitants en cinc dels casos.

També s'ha presentat al Claustre el Codi ètic de la Universitat de Lleida, aprovat pel Consell de Govern el passat octubre, que formalitza els valors i compromisos que haurien de regir la feina quotidiana dels diferents membres de la comunitat universitària. Resultat d'un procés on han participat més de 1.200 persones ja siguin professors, PAS, estudiants i agents externs, el Codi ha estat elaborat per la Fundació ETNOR vinculada a la Universitat de València. Els valors d'aquest codi són el compromís, el diàleg, l'eficiència, la integritat, el respecte, la responsabilitat, la transparència, i la vocació de servei. La UdL és la tercera universitat espanyola en dotar-se d'un codi ètic.