18 de juny de 2012

Un catedràtic de la UdL assessora la Unió Europea en un programa per a la integració del poble gitano

. Fidel Molina és un dels cinc experts europeus que participa en els treballs previs del projecte.
audio
Fidel Molina. Universitat de Lleida UdL
[+] AMPLIAR IMATGEFidel Molina / FOTO: UdL
baixcorva
Fidel Molina és un dels cinc experts europeus que assessora l'Agència Europea de Drets Fonamentals (FRA) en un programa d'integració del poble gitano a Europa. Molina, catedràtic de Sociologia de la Universitat de Lleida, participa, juntament amb Sara Bigazzi (Universitat de Pecs, Hongria), Radosveta Dimitrova (Universitat de Tiburg, Holanda), Oana Marcu (Acadèmia Europea d'Estudis Romanesos) i Morten Levin (Universitat Noruega de Ciència i Tecnologia) en els treballs metodològics previs d'aquest projecte que s'iniciarà a finals d'any.

Tots ells han estat han treballant a Viena -seu del FRA- en el disseny i l'enfocament metodològic del projecte, basat en la investigació-acció participativa. A diferència d'altres estudis, en aquest projecte, els subjectes investigats (el poble gitano) són copartícips de la mateixa recerca. Segons els experts, aquests mètodes d'investigació-acció poden ajudar a influir en l'èxit de programes d'integració de minories.

EL FRA fou creat el 2007 pel Consell de la Unió Europea i el Parlament Europeu en substitució de l'Observatori Europeu del Racisme i la Xenofòbia. La seua funció és reunir i analitzar dades sobre els drets fonamentals de la Carta de la Unió, en especial atenció a la problemàtica del racisme i la xenofòbia. Enguany impulsa en el marc de la Unió Europea (UE) aquest programa plurianual (2012-2020) per a la integració dels romanís que abraça els àmbits educatiu, ocupacional, sanitari i d'habitatge.

La darrera enquesta realitzada pel FAR alerta que el prejudici, la intolerància i la discriminació afecta bona part dels gitanos i que aquesta discriminació perpetua el cercle viciós de la pobresa i l'exclusió social.
Entre 10 i 12 milions de gitanos viuen actualment a Europa, segons estimacions del Consell d'Europa, i la majoria d'ells ho fan en situació d'exclusió social i marginalitat. La darrera enquesta realitzada pel FAR, al 2008, alerta que el prejudici, la intolerància i la discriminació afecta bona part dels gitanos i que aquesta discriminació perpetua el cercle viciós de la pobresa i l'exclusió social. Per trencar aquest cercle viciós el programa del FRA no només planteja actuar en els àmbits sanitari, educatiu, laboral i d'habitatge, sinó també a fomentar la participació del propi poble gitano.