2 de novembre de 2012

La 'casa de la premsa' de Verdú, la primera de l'època ibèrica que es reconstrueix a Catalunya

. Els treballs han estat coordinats pel Grup d'Investigació Prehistòrica de la UdL
audio
Grup de Prehistòria de la Universitat de Lleida UdL
[+] AMPLIAR IMATGEEls darrers treballs de reconstrucció de la 'casa de la premsa' / FOTO: UdL
baixcorva
Utilitzant exactament els mateixos materials que al segle III a.C. -pedra, argila i fang-, el Grup d'Investigació Prehistòrica (GIP) de la UdL ha coordinat la reproducció -feta en tres mesos-, de la 'casa de la premsa' que hi ha al Camp d'Experimentació de la Protohistòria de Verdú (Urgell). Aquest edifici arqueològic d'època ibèrica serà el primer de les seues característiques que s'ha reconstruït a Catalunya.

Els treballs han finalitzat avui i, per celebrar-ho, s'han programat diverses activitats -a partir de les 10 del matí-, com ara una sembra de cereals utilitzant la tècnica de l'arada romana tirada per animals, i una piada (trepitjada) del raïm. La idea és, dos setmanes després, premsar el vi dins de les instal·lacions, fent servir el jaç original que hi havia a la casa i que es va localitzar in situ.

Per celebrar la finalització dels treballs, s'han programat diverses activitats, com ara una sembra de cereals utilitzant la tècnica de l'arada romana tirada per animals, i una piada (trepitjada) del raïm
L'actuació s'emmarca en el projecte Arqueologia experimental al Camp d'Experimentació de la Protohistòria (CEP) de Verdú: recerca i servei als centres educatius, que es va iniciar el passat mes de febrer al jaciment ibèric ilergeta dels Estincells. Dut a terme per investigadors i investigadores de diversos centres catalans, i coordinat pel GIP, va obtenir un ajut de 71.449,07 euros a través d'una de les beques RecerCaixa 2011.

El camp d'experimentació arqueològica té com a objectiu desenvolupar l'ús científic i de recerca de la protohistòria i, al mateix temps, possibilitar l'ús de l'espai per als escolars i la divulgació. En aquest sentit, s'està duent a terme un programa didàctic amb l'escola ZER GuiCiVerVi en què, durant el curs 2012-13, els nens i les nenes s'introdueixen en el projecte ja sigui experimentant l'arqueologia de l'època o coneixent el treball de l'equip d'investigadors.