20 de febrer de 2012

Una recerca en què col·labora la UdL descobreix les feromones de l'escarabat de la fusta

. La troballa pot ajudar a la conservació del seu depredador, el picot de cresta vermella, que està en perill d'extinció
audio
Feromones de l'escarabat de la fusta. Universitat de Lleida (UdL)
[+] AMPLIAR IMATGEUn exemplar d'aquest insecte
FOTO:  © Phil Myers (University of Michigan)
baixcorva
El professor de la Universitat de Lleida (UdL) César Gemeno ha contribuït al descobriment de les feromones de l'escarabat de la fusta (Parcoblatta), en un treball de recerca liderat pel doctor Coby Schal (North Carolina State  University, Estats Units). Gemeno és l'únic espanyol que signa l'estudi entomològic publicat a la revista Proceedings of the National Academy of Sciences, en què també han col·laborat científics de la State University of New York College i la University of California-Davis. La recerca  ha tret a la llum una estructura química mai abans descrita a la natura que pot servir per monitoritzar aquest insecte, presa d'una espècie que es troba en perill d'extinció, el picot de cresta vermella (Picoides borealis). L'han batejat com Parcoblattalactone, una macro-lactona poc comú en feromones d'insectes.

Els escarabats de la fusta viuen als boscs de pins del sud-est dels Estats Units, sota l'escorça dels arbres morts, i constitueixen una veritable plaga a les llars de la zona. Fins ara no se sabia que emeten feromones sexuals volàtils, detectables a mig quilòmetre de distància. De fet, els científics només han identificat mitja dotzena de feromones d'escarabat a tot el món. La idea és que l'ús d'aquesta substància sintetitzada pot ajudar al maneig forestal i a la preservació de l'hàbitat de l'ocell. I és que l'escarabat de la fusta representa més de la meitat de la dieta del picot. Tenir monitoritzades les poblacions de l'insecte milloraria la seua conservació.

Els investigadors han combinat diverses tècniques per aïllar la feromona de l'escarabat de la fusta: la cromatografia de gasos per separar els compostos i la ressonància magnètica nuclear per determinar-ne l'estructura química. Finalment, van aconseguir una versió sintètica de la Parcoblattalactone, que atreu els mascles adults de diverses espècies de l'escarabat de la fusta.

Les feromones d'insectes juguen un paper molt important en el control de plagues agrícoles i forestals. Es poden utilitzar tant per detectar la presència com per disminuir-ne la població, racionalitzant l'ús d'insecticides. L'equip del doctor Schal també ha identificat la feromona de l'escarabat alemany (Blattella germanica), que és la principal plaga a les llars de tot el món.  Encara s'han de desenvolupar mètodes de control comercials per poder utilitzar aquesta substància química dins de les cases, usant-la com a esquer per atrapar els insectes.