21 de juny de 2013

"La planificació urbanística a Catalunya no té en compte les riuades històriques"

. Experts de la UdL alerten que una rubinada com la de Santa Tecla podria tornar a produir-se a l'Ondara

Riuades a Lleida / Foto: JC Balasch / Universitat de Lleida [+] AMPLIAR IMATGEPlaca commemorativa de la riuada al carrer Sant Agustí / FOTO: JC Balasch
"Malauradament, ara com ara, ni a Tàrrega, ni enlloc a Catalunya, la valuosa informació continguda a les riuades històriques de gran magnitud (com la de Santa Tecla, al 1874) no es té en compte a l’hora de calcular el risc d’inundació, una dada clau en el disseny de plans urbanístics i de salvament i emergència". Així ho afirma un estudi del grup de recerca en riuades històriques Prediflood, liderat pel professor de la UdL, Josep Carles Balasch, i integrat per investigadors de les universitats de Lleida, Barcelona i Politècnica de Catalunya.

La rubinada de Santa Tecla a Tàrrega (23 de setembre de 1874), publicat a la revista Urtx, afegeix que la
recopilació i el tractament de la gran quantitat d’informació que encara es conserva d'antigues riuades "pot contribuir a reduir els danys i potser també el nombre de víctimes causats per riuades futures".

Respecte la riuada del 1874, tot i ser excepcional quant a víctimes, destrosses i dimensions de l’escolament i de la precipitació, els investigadors conclouen que podria tornar a baixar per l’Ondara en qualsevol moment. Segons ells, la probabilitat que això torni a passar en els propers cinquanta anys és del 18 %. A més afegeixen, que les conseqüències serien ara encara majors, degut al fet que la geometria de la llera del riu ha canviat (amb el tram colgat per sediments, murs a les ribes dreta i esquerra). Adverteixen que el cabal de desbordament és de només 250 m3/s i que l’entorn del riu s’ha urbanitzat fortament, la qual cosa ha augmentat l’exposició al risc d’inundació.

Aquesta tendència que és creixent durant el segle XX -especialment a la segona meitat- i que també és perceptible arreu del territori català, pot veure's agreujada pel canvi climàtic, el qual pot fer augmentar la freqüència de tempestes d’alta intensitat..

Malauradament, ara com ara, ni a Tàrrega, ni enlloc a Catalunya, la valuosa informació continguda a les riuades històriques de gran magnitud no es té en compte a l’hora de calcular el risc d’inundació, una dada clau en el disseny de plans urbanístics i de salvament i emergència
També cal tenir en compte que la intensitat de les precipitacions mediterrànies i el relleu accidentat fan que les riuades torrencials siguin el risc natural més destructiu i freqüent a Catalunya. Això també és així a Tàrrega, on, des de l’any 1301, s’han registrat trenta-tres desbordaments del riu Ondara, vuit dels quals han causat víctimes o destrosses importants.

Per evitar els danys d'una nova riuada, els autors de l'estudi proposen obres de defensa (dics, embassaments), dragat de l’Ondara al llarg de l’actual passeig fluvial, plans d’emergència i instal·lació de mesures d’alerta automàtica a la població davant un augment sobtat del cabal. Així mateix, un programa de conscienciació ciutadana, ja que "som davant d’una ciutat que és un paradigma en la història de les rubinades".

El present estudi, que forma part del projecte Reconstrucció i classificació multivariable dels flash floods més destacats en el NE d’Espanya en els darrers 500 anys per a la millora de la seua predicció -finançat pel Ministeri d’Economia i Competitivitat-, ha recopilat informació històrica (fenòmens meteorològics observats, àrea afectada, víctimes i danys) i ha reconstruït les característiques de la rubinada del 1874 i de la tempesta que la va causar.

URTX / LA RUBINADA DE SANTA TECLA A TÀRREGA (23 DE SETEMBRE DE 1874)

Reportatge: "Tàrrega: reconstruir l'aiguat del 1874" / El Medi Ambient: 23/11/13