21 de març de 2007

Un projecte entre la UdL i Codorniu, finalista del Premi a la Cooperació Universitat-Empresa que atorga Barcelona Activa

Un projecte de viticultura de precisió dut a terme entre el servei cientificotècnic Sistemes d’I nformació Geogràfica i Teledetecció (SCT-SIGTEL) de la UdL i l'empresa Codorniu, ha estat finalista del Premi a la Cooperació Universitat-Empresa, una de les sis modalitats dels Premis Barcelona d’Ofici Emprenedora que atorga Barcelona Activa.

El Premi a la Cooperació Universitat-Empresa, patrocinat pel Consorci de Transferència de Coneixement de la Generalitat de Catalunya, guardona les experiències de col·laboració en què hagin participat com a mínim un grup de recerca vinculat a una universitat i una empresa. Aquesta és la primera vegada que un projecte de la UdL queda entre els tres millors. En l'edició d'enguany, la novena, optaven al guardó Cooperació Universitat-Empresa una quarantena de treballs.

Els investigadors del SCT-SIGTEL, encapçalats pel professor del departament de Medi Ambient i Ciències del Sòl de la UdL, José Antonio Martínez Casasnovas, han desenvolupat per a les bodegues Raimat un innovador sistema d'informació geogràfica per a la millora de la seua productivitat vitivinícola. Amb aquesta tecnologia es pot predir el rendiment de la vinya, millorar el control de plagues i malalties i obtenir paràmetres de qualitat del raïm de manera localitzada, a través d'imatges per satèlit d'alta resolució espacial i sensors localitzats al territori.

Es tracta d'un projecte innovador no només a nivell estatal, sinó europeu, perquè no tan sols utilitza les tecnologies més modernes de la informació geogràfica (SIG, teledetecció, GPS etc) aplicades al camp de l'agricultura, sinó que, a més, contribuiex a una agricultura més sostenible, ja que el coneixement detallat del cultiu en cada punt d'una parcel·la permet aplicar-hi més o menys fertilitzants, més o menys aigua. També suposa un gran avanç en l'elaboració de vins i caves en permetre la collita de manera diferencial segons els paràmetres de qualitat idetificats pel satèl·lit.

Aquesta metedologia desenvolupada a les vinyes de Raïmat s'ha començat a aplicar a altres empreses del Grup Codorniu: Bodegas Bilbaínas (La Rioja) i Legaris (Ribera del Duero) i està previst posar-la en marxa a altres vinyes que el grup té al Penedès, Conca de Barberà i Priorat.

Cooperació UdL - Codorniu

fletxa-grisMés informació

Serveis Científico-Tècnics UdL (Novetats)
Servei d'Informació Geogràfica i Teledetecció (UdL)