21 de novembre de 2012

Nens i nenes de l'Urgell sembren els mateixos cereals que conreaven els ibers

. Dins el marc d'un projecte didàctic de Recercaixa coordinat per la UdL
audio
Nens triant llavors de cereals íbers. Universitat de Lleida UdL
[+] AMPLIAR IMATGETriant llavors / FOTO: RECERCAIXA
baixcorva
L'alumnat de la ZER GUICIVERVI, que uneix les escoles de Guimerà, Ciutadilla, Verdú i Vilagrassa (Urgell), un total de 169 nens i nens de P3 fins a 6è de primària, participarandemà dijous 22 de novembre, entre les 10 i les 12 del matí, en una sembra al Camp d’Experimentació de la Protohistòria (CEP) de Verdú.

Els infants sembraran 60 parcel·les de 4x4 metres (uns 1.000 m2) amb cereals de varietats tradicionals: blat xeixa, blat forment i ordi de sis carreres, que són els que conreaven els ibers ara fa 2.300 anys en aquella zona.

Aquesta activitat forma part del projecte didàctic CepZER, una de les línies del programa RECERCAIXA Arqueologia experimental al Camp d’Experimentació de la Protohistòria (CEP) de Verdú: recerca i servei als centres educatius, coordinat des de la Universitat de Lleida.

Durant aquest projecte, les nenes i els nens de la ZER GUICIVERVI estan realitzant durant tot el curs, de manera paral·lela, la mateixa recerca que duen a terme els investigadors i investigadores del Grup d'Investigació Prehistòrica de la UdL en el jaciment iber dels Estincells.

Ara, després d'haver tractat i seleccionat mostres arqueològiques per recuperar llavors antigues i després d'identificar-les arqueobotànicament, inicien l'experimentació sobre el terreny en el camp de l'agricultura protohistòrica al CEP.

A l'abril hi tornaran per observar el camp, en quin procés de creixement es troben cereals, si hi han crescut males herbes... i al juny faran la collita.