22 d'octubre de 2012

Manuel Marín reivindica una política estable de la Unió Europea al Mediterrani

. L'expresident de la Comissió Europea inaugura les X Jornades sobre la Reforma de Nacions Unides de la UdL
audio
Jornada La reforma de les Nacions Unides / Universitat de Lleida
[+] AMPLIAR IMATGEUn instant de la presentació del Centre d'Excel·lència Europeu Jean Monnet /  FOTO: UdL
baixcorva
Tot i que cal refer moltes coses respecte la política que Europa ha desenvolupat les darreres dècades als països del Mediterrani, especialment al Nord d'Àfrica i l'Extrem Orient, "s'ha de mantenir una política estable de la Unió Europea (UE)" en aquesta zona, ha reclamat avui Manuel Marín durant la inauguració de les X Jornades sobre la Reforma de Nacions Unides de la UdL, que enguany estan dedicades a la contribució de l'ONU i la UE a la resolució dels conflictes actuals.

Marín, que fou president del Congrés dels Diputats entre el 2004 i el 2008, ha fet un repàs a les polítiques de la Unió Europea al Mediterrani, "unes polítiques molt actives i al mateix temps amb un alt grau de voluntarisme que no han donat els resultats esperats". La intervenció de l'actual president de la Fundació Iberdrola han servit també per presentar el llibre La Unión Europea y el Mediterráneo. De los primeros Acuerdos a la Primavera Árabe, del catedràtic de Dret Internacional Públic, Antoni Blanc, organitzador d'aquestes jornades i director del recent concedit Centre d'Excelència Europeu Jean Monnet de la UdL.

Blanc ha afirmat per la seua part, que la Primavera Àrab ha posat de manifest que la realpolitik de la Unió Europea s'ha mogut entre la defensa dels drets humans per una banda, i el suport "als sàtrapes del sud", per l'altra. El catedràtic de la UdL ha anunciat que Centre d'Excel·lència Europeu Jean Monnet, on també hi participen les universitats de València i Saragossa, té com a objectiu obrir debats amb diferents actors socials, polítics, universitaris i de l'àmbit dels mitjans de comunicació sobre el rol de Nacions Unides i la Unió Europea en la política mundial els darrers anys.

Quant a les jornades, on hi participen experts de diferents universitats espanyoles i un professor de la Universitat Autònoma de Xile, abordaran, entre altres, la reforma de Nacions Unides i lluita contra el terrorisme, el paper de la UE en els conflictes de Síria i araboisraelià, el paper de l'ONU i Europa en la Primavera Àrab, o la protecció dels drets humans en una situació de conflicte.