23 de maig de 2012

Iñaki Gabilondo: "El periodisme ara és més necessari que mai"

. El reconegut comunicador és investit doctor honoris causa per la UdL
audio
Iñaki Gabilondo, Honoris Causa per la Universitat de Lleida UdL
[+] AMPLIAR IMATGEIñaki Gabilondo pronunciant el seu discurs d'investidura / FOTO: UdL
baixcorva
"El periodisme és més necessari que mai per discernir enmig de l'allau d'informació actual que afavoreixen les noves tecnologies. Cal contrastar i contextualitzar". Aquest és el missatge que ha llençat el periodista Iñaki Gabilondo a la Universitat de Lleida en motiu de la seua investidura com a doctor honoris causa. "Tal com exigim la traçabilitat dels aliments, li haurem de demanar el mateix a la informació", ha afegit. El reconegut comunicador ha centrat el seu discurs en les relacions política-periodisme. "Les hem de redissenyar per ajustar les distàncies i fer possible una nova complicitat de fons en el substancial", sobretot tenint en compte l'actual entorn de crisi, ha defensat. Per Gabilondo, "si hem descobert que les democràcies estan subordinades als poders financers, és imprescindible enfortir la política".

Tot i reconèixer que "els mitjans viuen una crisi important per la competència digital i l'economia", ha volgut llençar un missatge d'optimisme als futurs periodistes, aconsellant-los que adquireixin "una mirada pròpia sobre la realitat". El nou honoris de la UdL ha iniciat el seu discurs en català, la llengua del seu besavi matern, refermant la idea que els "homes s'entenen quan tenen veritable intenció de fer-ho" i criticant aquells que posen "els idiomes a barallar-se". Gabilondo ha tancat aquesta part amb unes paraules del poeta barceloní Enric Casasses.

El reconegut comunicador ha centrat el seu discurs en les relacions política-periodisme. Per Gabilondo, "si hem descobert que les democràcies estan subordinades als poders financers, és imprescindible enfortir la política"
El rector de la UdL, Roberto Fernández, ha destacat que el periodisme "és una de les professions amb major transcendència social" i que "ben exercida és un patrimoni imprescindible per la qualitat de la democràcia". De la seua banda, el padrí de Gabilondo, el director de la Càtedra de Periodisme i Comunicació de la UdL Miquel Pueyo ha subratllat la credibilitat, l'honestedat, el coratge i la coherència del periodista basc al llarg de la seua trajectòria professional.

Iñaki Gabilondo porta gairebé cinc dècades vinculat als mitjans de comunicació. Llicenciat en Periodisme per la Universitat de Navarra, va convertir el programa Hoy por hoy de la Cadena SER en l'espai més escoltat de la ràdio espanyola. També ha estat director d'informatius de TVE i director de Noticias Cuatro. La seua trajectòria professional ha estat reconeguda amb diversos premis com ara l'Ortega y Gasset de ràdio (1990), la Medalla Gandhi a favor de la pau de la UNESCO (1998), la Creu Sant Jordi (1998), el Premi Tomás y Valiente (2012) i sis ONDAS, entre altres guardons. També és doctor honoris causa per la Universitat Rey Juan Carlos de Madrid i la Universitat de València.

El prestigiós periodista va ser l'encarregat d'inaugurar aquest curs 2011-2012 a la Universitat de Lleida, el passat octubre. Iñaki Gabilondo ho va fer amb una crítica contundent a la política i els mitjans de comunicació, instant els seus col·legues a fer autocrítica i a fonamentar l'exercici de la professió en els principis ètics.

Galeria d'Imatges

PUBLICACIÓ AMB LES INTERVENCIONS I LLIÇONS

DOCTORS I DOCTORES HONORIS CAUSA PER LA UdL

video Entrevista a Iñaki Gabilondo ( Oficina de Premsa de la UdL)