23 de novembre de 2007

L'IRBLleida podrà ser finançat pel Ministeri de Sanitat

Reunió del Patronat de l'IRBLleida
Reunió del Patronat de l'Institut de Recerca Biomèdica de Lleida
L'Institut de Recerca Biomèdica de Lleida (IRBLleida) −constituit l'any 2004 gràcies a la col·laboració de la Universitat de Lleida (UdL), l'Institut Català de la Salut (ICS) i la Fundació Dr. Pifarré− es convertirà en el primer centre no vinculat a un gran hospital de l'Estat acreditat per l'Institut Carlos III de Madrid, segons va anunciar ahir la consellera de Sanitat de la Generalitat de Catalunya, Marina Geli, en la reunió anual del patronat d'aquest centre. L'IRBLleida ja compleix els requisits per presentar l'acreditació, per tant, podrà optar a ser cofinançat pel Ministeri de Sanitat a través de l'Institut Carlos III. La reunió d'ahir també va donar com a resultat la incorporació al patronat del director general de Recerca de la Generalitat de Catalunya, Ramon Moreno.

Per la seua part, Joan Viñas, rector de la UdL i vicepresident de l'IRBLLeida, va anunciar que el proper mes de gener està prevista la inauguració de l'edifici de docència, que inclou dos plantes de recerca on s'ubicarà l'estabulari. Aquest edifici que ha construït la UdL finançat en un 75% pel Pla Plurianual d'Inversions de la Generalitat i en un 25% per les ajudes a parc científics i tecnològics del Ministeri d'Educació i Ciència, té 3600 m2 i un cost de 4,6 milions d'euros.

A més a més d'aquestes instal·lacions, l'IRBLLeida comptarà amb dos equipaments més, dos edificis de 4.000 m2 cadascun, destinats a laboratoris i despatxos per a investigadors, les obres de les quals es preveu que es licitin a inicis de l'any vinent. La inversió total prevista per a totes les fases de les obres gira al voltant de 16 milions d'euros.

La reunió del patronat de l'IRBLleida va continuar amb una jornada on, a més de la presentació de la memòria i dels projectes futurs del centre per part del director i sotsdirector científic de l'IRBLleida, Xavier Matías Guiu i Albert Sorribas, es va debatre sobre la recerca biomèdica a Lleida. En aquesta taula rodona hi van participar: Daniel García Urra (conseller tècnic de la Subdirecció d'Avaluació i Foment de la Investigació de l'Institut de Salut Carlos III), Isabel Mérida (investigadora del Centre Nacional de Biotecnologia del CSIC), José J Navas-Palacios (director del Pla de Recerca en Ciències de la Salut del Departament de Salut), Joan X. Comella (director de la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació) i Ramon Moreno (director general de Recerca de la Generalitat de Catalunya).

Reunió Anual de l'Institut de Recerca Biomèdica De Lleida
Reunió Anual de l'Institut de Recerca Biomèdica De Lleida. Presentació de la Memòria de l'IRB 2005-2006

L'IRBLleida compta amb 221 investigadors (professors d'universitat, metges de l'Hospital Universitari Arnau de Vilanova, altre personal investigador i becaris predoctorals) que s'agrupen en un total de 22 grups al voltant de les cinc àrees temàtiques següents:

1. Estrés en sistemes biològics. Cinc grups fan investigació bàsica sobre l'estrès cel·lular, ja sigui sobre les condicions que posen en perill la vida de la cèl·lula o la manera òptima amb la qual aquesta expressa el seu potencial. Aquest fenomen s'estudia des de perspectives diverses que van des d'una llevadura (Saccharomyces cerevisiae) a la relació amb l'envelliment o processos degeneratius com ara la diabetes o les malalties d'Alzheimer i de Parkinson.
  2. Medicina i terapèutica experimental. Hi ha set grups que desenvolupen investigació translacional o aplicada, és a dir, que utilitzen els coneixements de la investigació bàsica per entendre millor què passa amb les malalties. Entre d'altres, estudien les variacions del gen del receptor de vitamina D, el paper d'aquests receptors en la paret muscular dels vasos sanguinis, el fracàs renal agut, la utilització de fàrmacs que indueixen mort cel·lular en neuroblastomes o càncers de pell, o les alteracions mol·leculars del càncer d'intestí o d'úter i la diabetis.
  3. Models cel·lulars i mol·leculars humans. En aquest àmbit hi ha dos grups recerca bàsica que investiguen com es multipliquen i es moren les cèl·lules i quins són els mecanismes que regulen i alteren aquest creixement i la seua mort.
  4. Neurociència. Quatre grups fan investigació bàsica sobre el sistema nerviós central, el desenvolupament de malalties com l'esclerosi lateral amiotròfica i els mecanismes de mort neuronal en malalties com l'Alzheimer.
  5. Medicina clínica. Aquí s'inclouen sis grups que desenvolupen investigació clínica en malalties respiratòries (infeccions i apnea de la son), de la pleura i transtorns psiquiàtrics. També es fan estudis epidemiològics d'infeccions i de malalties de la mama, amb especial èmfasi en càncer de mama.
L'any 2006 es van publicar 112 articles de recerca, 83 en revistes internacionals i 29 en nacionals. El factor impacte, que valora les vegades que han estat citats els articles en una revista, fou de 364,49 punts. Durant el mateix any, es van desenvolupar 79 assaigs clínics i es van iniciar projectes per valor de 2,7 milions d'euros, els quals es perllongaran d'1 a 3 anys.

MÉS INFORMACIÓ

22 de novembre de 2007