25 de març de 2010

Un estudi de la UdL proposa incloure la contractació en origen als convenis col·lectius

. També advoca per prioritzar els aturats i els immigrants en situació irregular
audio
Grup de Recerca en Economia Aplicada. Universitat de Lleida
[+] AMPLIAR IMATGE Els professors de la UdL autors del llibre amb Oriol Amorós
Un estudi realitzat pel Grup de Recerca en Economia Aplicada de la Universitat de Lleida proposa incloure els treballadors contractats en origen als convenis col·lectius dels sectors que utilitzen aquest sistema per aconseguir mà d'obra temporal. "Es donen situacions d'abús i l'immigrant es troba desorientat", assegura el professor Rafael Allepuz, un dels autors de La contractació en origen a Catalunya, que signa conjuntament amb Mercè Sala, Mariona Farré i Teresa Torres. L'informe, que s'ha recollit en un llibre publicat per deParís Edicions, l'ha presentat avui el Secretari per a la Immigració de la Generalitat, Oriol Amorós, en el marc de les XXI Jornades Universitat-Empresa, al campus de Cappont.

L'estudi planteja altres mesures, com ara prioritzar la contractació d'aturats i d'immigrants en situació administrativa irregular al territori abans d'optar per la mà d'obra forana. Això requeriria una inversió en formació per reciclar professionalment els treballadors. La contractació en origen a Catalunya també advoca per millorar el procediment mitjançant la reducció del temps des que l'empresa inicia la seua demanda fins que disposa dels treballadors i la flexibilització del requisit legal que estableix un mínim de 10 treballadors per a contractar en origen via contingent.

L'estudi del Grup de Recerca en Economia Aplicada recull diferents mesures per millorar l'actual sistema per comptar amb mà d'obra forana de forma temporal
De cara a millorar la gestió de les contractacions en origen, les conclusions de l'informe proposen modificar la metodologia d'elaboració del catàleg trimestral de llocs de treball de difícil cobertura per ajustar-la més a la realitat. També plantegen millorar la mobilitat dels treballadors incrementant la coordinació entre empreses i sectors a nivell de tot l'Estat espanyol. Això, segons els autors de La contractació en origen a Catalunya, serviria per allargar l'estada dels treballadors de temporada i per afavorir que les empreses dispossessin de mà d'obra experimentada en el moment precís.

L'informe de la UdL fa una bona diagnosi i propostes que ajuden les Administracions a orientar les polítiques de contractació en origen, segons el Secretari per a la Immigració, Oriol Amorós
Els professors de la UdL van realitzar el seu estudi, finançat per l'Agència de Gestió d'Ajuts Universitaris i de Recerca, en un moment de bonança econòmica, en què "la immigració va ser un dels motors del creixement", ha explicat Mercè Sala. Ara, amb l'actual crisi s'obre un període idoni "per reflexionar sobre el model de contractació en origen", segons el Secretari per a la Immigració de la Generalitat. Oriol Amorós ha destacat que l'informe de la UdL "fa una bona diagnosi i propostes que ajuden les Administracions a orientar aquestes polítiques". També ha subratllat que la recerca recull l'opinió de totes les parts que participen en els processos de la contractació en origen, "quan la veu dels treballadors és poc escoltada".