27 de febrer de 2012

Investigadors de la UdL 'patenten' quatre noves varietats vegetals

. Cigrons, pomes, peres i blat aconsegueixen el títol d'obtenció del ministeri d'Agricultura
audio
Cigronets de l'Anoia. Universitat de Lleida (UdL)
[+] AMPLIAR IMATGEEl Sigarra és compartit amb l'Associació de Productors i Elaboradors de Cigronet de l'Alta Anoia / FOTO:  UdL
baixcorva
Investigadors de la Universitat de Lleida (UdL) han aconseguit en l'últim any quatre "patents" per a noves varietats de pera, poma, cigrons i blat. Es tracta exactament dels títols d'obtenció vegetal, un dret de propietat industrial que reconeix la creació o descoberta d'un nou tipus de planta que ha de ser diferent, homogènia i estable. Qualsevol que desitgi comercialitzar la varietat protegida ha d'obtenir l'autorització per part del titular del dret, que concedeix el Ministeri d'Agricultura, Alimentació i Medi Ambient. El procés per a l'obtenció dels títols l'ha dut a terme el Trampolí Tecnològic de la UdL, que compta amb el suport d'ACC1Ó per valoritzar els resultats de la recerca de la UdL.

Les varietats vegetals es poden crear mitjançant tècniques de fito-millora, que poden anar des del clàssic mètode d'encreuament i selecció fins a procediments avançats com els de l'enginyeria genètica. En un dels casos, l'Escola Tècnica  Superior d'Enginyeria Agrària (ETSEA) ha fet el treball de forma conjunta amb l'Associació de Productors i Elaboradors de Cigronet de l'Alta Anoia. El Sigarra és el fruit d'un primer procés de selecció realitzat pels propis agricultors, generació rere generació, i completat pels investigadors del departament de  Producció Vegetal  d'ETSEA Jaume Lloveras i Ester Sin, que han identificat una línia genuïna de cigronet més productiva que la resta mitjançant assajos agronòmics, la valoració de les qualitats organolèptiques i la identificació de marcadors moleculars.

Aquest cigró presenta unes dimensions més reduïdes dels que es comercialitzen habitualment i està molt valorat gastronòmicament, ja que té un sabor intens i una textura fonent. El Sigarra és la primera varietat adaptada agroclimàticament al territori. És la línia de producció més estable i més rendible.  Per tot plegat, Lloveras assegura que és "una alternativa real al monocultiu de cereals que es pot introduir perfectament en una rotació de conreus de secà".

El Sigarra és una línia genuïna de cigronet més productiva que la resta, identificada mitjançant assajos agronòmics, la valoració de les qualitats organolèptiques i la identificació de marcadors moleculars
Una altra de les varietats protegides aconseguides per la UdL és la pera Fresquilla, molt productiva i resistent a la manipulació. El fruit és de mida petita-mitjana, molt sucós i dolç. Els investigadors Valero Urbina, Josep Dalmases i Miquel Pascual, del departament de'Hortofructicultura, Botànica i Jardineria, han aconseguit una bona compatibilitat d'empelt amb el codonyer i adaptació a la producció ecològica. El mateix equip ha obtingut al 2011 el títol de varietat comercial per la poma Golden Paradís, reconeguda com a protegida l'any anterior. Les seues principals característiques són la ràpida entrada en producció, l'absència de russeting (taques a la pell del fruit), la gran capacitat d'autoregulació de la fructificació amb baixes necessitats d'aclarida i la manca d'alternança (anys amb molta càrrega de fruits seguits per baixa producció). Aquesta poma és equilibrada en dolçor i acidesa, i de textura molt fina.

Pel que fa als cereals, els científics de la Universitat de Lleida han aconseguit el títol per la varietat de blat Triuncial. Es tracta d'un blat tou, fruit de la investigació de Juan Antonio Martín, Ester Sin i Lluís Torres, que van treballar conjuntament amb la Universitat Politècnica de Madrid, el Centre de Recerca La Orden (Servei de Coordinació del Sistema Extremeny de Ciència, Tecnologia i Innovació), l'IRTA, i l'empresa aragonesa de llavors Agrosa. Els mateixos investigadors del departament de  Producció Vegetal  d'ETSEA estan a l'espera que el ministeri aprovi el títol d'obtenció vegetal per a la varietat Maguilla.

Pomes Golden Paris, peres Fresquilla i blat Triuncial, noves varietats. Universitat de Lleida
[+] AMPLIAR IMATGEPomes Golden Paradís, peres Fresquilla i blat Triuncial, noves varietats protegides aconseguides per la UdL / FOTO: UdL
baixcorva