30 d'octubre de 2013

La UdL i la UdG creen una càtedra en escacs, educació i desenvolupament cognitiu

. L'EPS impartirà una doble titulació de màster amb Indonèsia en Enginyeria Informàtica i Ciències de la Computació

Els representants de la UdL i l'Institut Teknologi Bandung d’Indonèsia
[+] AMPLIAR IMATGEEls representants de la UdL i l'Institut Teknologi Bandung d’Indonèsia / Foto: UdL
baixcorva
Dirigida per Ángel Blanc (Universitat de Lleida) i Josep Callis (Universitat de Girona), la nova càtedra universitat-empresa aprovada avui pel Consell de Govern de la UdL, pretén posar de relleu la utilitat del joc dels escacs no només en l'àmbit lúdic, sinó també en el de l'educació i la salut.

És per això que a més d'impulsar la recerca en aquest tema, vol facilitar la introducció dels escacs en les escoles a partir fonamentalment de dos vies. Una, l'assessorament als centres educatius i l'administració sobre aprenentatges en didàctiques actives, lúdiques i manipulatives a l'educació infantil, primaria i secundaria, centrades en l'ús dels jocs en l'ensenyament-aprenentatge i, l'altra, la formació de mestres en didàctica i desplegament curricular dels escacs.

En aquest sentit, un total de 23 escoles del Segrià, la Noguera, l'Urgell, el Pla d'Urgell i la Segarra, ja participen en un programa de formació per a mestres en la tècnica i les estratègies del joc dels escacs i la seua aplicació didàctica. La Càtedra compta amb el suport de la Federació Catalana d'Escacs i el Departament d'Ensenyament de la Generalitat.

D'altra banda, el Consell de Govern ha donat llum verda la doble titulació de màster en Enginyeria Informàtica i Ciències de la Computació que, a partir del curs vinent, ofertarà l'Escola Superior Politècnica (EPS) de la UdL amb l’Institut Teknologi Bandung (ITB) d'Indonèsia.

El conveni signat entre ambdós centres preveu que tant l'EPS com l'ITB rebin dos estudiants, i n'enviïn dos més, a cursar estudis durant dos semestres. El màster, de dos anys de durada, serà impartit en anglès. Amb aquesta, ja són dos els dobles títols internacionals que s'impartiran a l'EPS, l'altre és la  doble titulació en Arquitectura Tècnica i Civil Engineering, amb la VIA University College de Dinamarca, que s'ofereix aquest curs.

Segons la direcció de l'EPS, el doble màster "és un un primer pas i obrir una porta d’accés per a la UdL al mercat asiàtic que, a hores d’ara, s’erigeix com a principal mercat mundial en l’àmbit de les TIC".

El Consell de Govern també ha aprovat una nova convocatòria de Beques d'Introducció a la Recerca per a estudiantat d'últim curs de graus, diplomatures, enginyeries, llicenciatures i màster
El Consell de Govern també ha aprovat per 24 vots a favor, 6 en contra i 7 en blanc una nova convocatòria de Beques d'Introducció a la Recerca per a estudiantat d'últim curs de graus, diplomatures, enginyeries, llicenciatures i màster amb l'objectiu de "donar suport als estudiants que volen iniciar-se en tasques de recerca en els diferents grups de la UdL i, alhora, contribuir econòmicament en la matricula de màsters, tant als que estan matriculats aquest curs, com als que ho puguin fer el curs següent", segons ha explicat vicerectora d'Estudiantat, Postgrau i Formació Contínua, Neus Vila. La convocatòria d'enguany ha augmentat de 25 a 40 les ajudes: 20 per a estudiantat de grau i 20 per al de màster, amb una quantitat màxima global a adjudicar de 70.480€.

La UdL va posar en marxa aquestes beques l'any 2009, amb el patrocini del Consell Social. La distribució per centres de les beques a atorgar és la següent: Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Agrària (9), Facultat de Ciències de l'Educació (8), Facultat de Lletres (6), Facultat de Dret i Economia (5), Facultat de Medicina (4), Escola Politècnica Superior (4) i Facultat d'Infermeria (4). Els becaris i becàries tindran una dedicació total de 200 hores. Els grups de recerca tindran fins al dia 12 de novembre de 2013 per a presentar la seua proposta de col·laboració, mentre el termini de sol·licituds de l'estudiantat acaba el 27 de desembre.

A més, el Consell de Govern ha aprovat un conveni d'intercanvi d'estudiants amb la Universitat japonesa d'Hokkaido.