5 de juliol de 2012

La campanya d'estiu a Vilars treu a la llum un nou model de cases i ceràmica domèstica

. La UdL i l'Ajuntament d'Arbeca refermen amb un conveni el seu compromís amb la fortalesa ibèrica
audio
Conveni Arbeca - UdL pels Vilars / Universitat de Lleida UdL
[+] AMPLIAR IMATGED'esquerra a dreta: Joan López, Roberto Fernández, Joan Simó i Emili Junyent / FOTO: UdL
baixcorva
Els treballs duts a terme les darreres setmanes a la zona més antiga del jaciment, el que es coneix com a Vilars 0, han descobert un nou model de cases, de tres estances, que difereix al de les recuperades fins ara, d'una única estança.

La casa ara excavada, situada a l'angle de la muralla, a la zona nord-est, té un vestíbul, un forn, i una zona de magatzem on, sobre una banqueta de fang, s'han trobat set peces de ceràmica d'aixovar domèstic que ara es restauraran al Laboratori d'Arqueologia de la Universitat de Lleida.

Així ho ha explicat avui Emili Junyent, un dels directors de les excavacions -juntament amb Joan López i Natàlia Alonso-, durant la signatura del conveni que ha tingut lloc a l'Ajuntament d'Arbeca.

L'acord formalitza el compromís del consistori i la UdL quant al projecte de recerca, la recuperació patrimonial i la valoració social de la fortalesa ibèrica, una col·laboració que va començar el 1985 amb les primeres intervencions arqueològiques.

Junyent ha afirmat que tot i les dificultats de finançament, esperen que al setembre puguin començar els treballs de restauració i consolidació de la torre i la muralla del sector nord-est. La setmana passada va tenir lloc el tradicional curs d'estiu a la fortalesa, pel qual han passat des de la seua primera edició, ara fa més de vint anys, més de 400 alumnes.

En aquest sentit, el conveni que avui han signat el rector, Roberto Fernández, i l'alcalde, Joan Simó, recull que l'Ajuntament vetllarà per l'allotjament tant dels estudiants de la Universitat d'estiu, com dels participants en la campanya anual d'excavacions. Per la seua part, la UdL ofereix el Laboratori d'Arqueologia que es farà càrrec de la restauració dels materials procedents del jaciment.

La casa excavada té un vestíbul, un forn, i una zona de magatzem on s'hi han trobat set peces de ceràmica que ara es restauraran al Laboratori d'Arqueologia de la UdL
Tant l'alcalde d'Arbeca com el rector s'han felicitat pel conveni i els gairebé 30 anys de col·laboració entre les dos institucions. Després d'agrair la feina feta als investigadors i estudiants de la UdL i la implicació consistorial, el rector ha volgut destacar, no només el valor científic del jaciment, si no la seua importància com a peça clau en el desenvolupament del territori i la creació de riquesa. "Vilars -ha dit- és una prova de l'èxit de la transformació del coneixement en cultura, i també de la transformació d'un territori". El darrer any l'han visitat gairebé 5.500 persones.

La fortalesa dels Vilars d'Arbeca, construïda a mitjans del segle VIII a. C. i abandonada a finals del IV a. C., constitueix un conjunt arqueològic excepcional, especialment per les seves defenses, muralla torrejada, "chevaux-de-frise" i fossat, únic en el panorama peninsular i europeu de la Primera Edat del Ferro i la Cultura Ibèrica.