5 de setembre de 2011

Potenciar l'activitat de recerca i desenvolupament a les empreses, principal repte del PCiTAL

. El rector de la UdL, Roberto Fernández, és el màxim representant del Parc Científic durant els propers dos anys
audio
Roberto Fernández, president del PCiTAL / UdL
[+] AMPLIAR IMATGEEls membres del Consell d'Administració, a l'Edifici CEDICO del PCiTAL després de la reunió / FOTO: UdL
baixcorva
Una quinzena d'empreses ubicades al Parc Científic i Tecnològic Agroalimentari de Lleida dediquen una part rellevant de la seua activitat a la R+D, executant projectes de recerca propis o en cooperació, transferint tecnologia i participant en xarxes o plataformes tecnològiques d'àmbit estatal o internacional. Augmentar encara més la investigació "científico-universitària" és un dels principals objectius que ha de perseguir el PCiTAL a curt termini, tal com a explicat el rector de la UdL, Roberto Fernández, que, des d'avui, n'assumeix la presidència. En aquest sentit, ha apostat per "augmentar la participació dels grups de recerca de la Universitat dins el futur del Parc".

En la reunió del Consell d'Administració del PCiTAL celebrada aquest matí, s'ha signat un conveni de col·laboració entre el Parc i la Universitat de Lleida per tal que la institució acadèmica gestioni i faci un ús conjunt de les instal·lacions i l'instrumental de suport a la recerca. D'aquesta manera, es pretenen optimitzar els recursos públics de les diferents administracions lleidatanes, distribuint els costos en funció de l'ús que en fa cadascuna d'aquestes institucions.

El rector de la Universitat de Lleida, Roberto Fernández, relleva en el càrrec de president -a partir d'aquest dilluns- a l'alcalde de Lleida, Àngel Ros, que passa a ser-ne el vicepresident durant els propers dos anys; ja que la màxima representació del PCiTAL l'assumeixen, de forma rotatòria, les dues institucions que l'impulsen: UdL i La Paeria. Tot i aquest canvi organitzatiu, el rector ha deixat clar que es farà una "política continuista" i ha felicitat la tasca que s'ha fet anteriorment en el Parc.

En la sessió d'avui també s'ha aprovat la memòria científica de l'any 2010, que recull fites importants com la creixent participació de les empreses del Parc en programes R+D+I cofinançats -on s'involucra la UdL i altres centres o instituts de recerca-; la consolidació d'activitats de les cinc unitats del PCiTAL que estan integrades a la xarxa d'innovació tecnològica de Catalunya TECNIO (Institut Tecnològic de Lleida, INNOPAN, MAQCENTRE, NUTREN-Universitat de Lleida, Barcelona Digital); o la implantació en el Parc Científic d'empreses de sector estratègics com ROS ROCA ENVIROTEC (tecnologies ambientals), AXEB BIOTEC (biotecnologia) i Barcelona Digital (TIC's).

Durant el 2011, el Parc ha incorporat noves infraestructures destinades a la R+D+I com ara la Nau d'assaig del MAQCENTRE, l'Arborètum, el Centre de Difusió del Coneixement, l'Edifici TIC-CPD i el Centre d'Art d'Època Moderna de la UdL
Fins a finals del 2010, el Parc ha subscrit 10 convenis de col·laboració en matèria de R+D+I i han finalitzat 5 projectes de recerca que han estat realitzats per diferents entitats/empreses com INNOPAN, MAQCENTRE, NVAX Digital, i Eguren Solutions; i s'han aprovat 5 nous projectes R+D+I. (Plan Avanza Ciudadanía Digital y Contenidos, INNPLANTA, Torres Quevedo, ROBOTPIG, i NEUROCONTENT). A més, des d'aquest 2010, les empreses i entitats instal·lades al PCiTAL i els grups de recerca de la UdL que duen a terme actuacions vinculades al Parc, tenen al seu abast un sistema d'alertes de convocatòries públiques competitives per finançar projectes de recerca, desenvolupament i innovació.

Durant els primers vuit mesos del 2011, el Parc ha incorporat noves infraestructures destinades a la R+D+I com són la Nau d'assaig del MAQCENTRE, l'Arborètum de Lleida Pius Font i Quer, el Centre de Difusió del Coneixement (CEDICO), l'Edifici TIC-CPD, i el Centre d'Art d'Època Moderna (CAEM-UdL). A més, s'han assolit acords rellevants com la integració del Centre de Mecanització Agrària de la Generalitat de Catalunya al MAQCENTRE. També s'ha signat un conveni per a l'impuls de la recerca biomèdica a Lleida, a través de la construcció d'un nou Centre de Recerca Biomèdica Avançada que en aquests moments es troba en fase de licitació.