6 de juliol de 2012

Experts en micromorfologia de sòls de 24 països, en una reunió científica a la UdL

. Investigadors d'ETSEA treballen sobre canvis climàtics en el passat a través de tècniques microscòpiques
audio
Monegres / FOTO: Tenak (sota llicència CC By-sa 2.0)
El desert dels Monegres /
FOTO:
Tenak (sota llicència CC By-sa 2.0)
baixcorva
Més d'un centenar de persones provinents de 24 països diferents com l'Iran, Indonèsia Índia, Nova Zelanda, Rússia, Polònia, Turquia, els Estats Units, Canadà, Brasil, Argentina o Mèxic, etc., participaran en el 14è International Working Meeting on Soil Micromorphogy, que tindrà lloc a l'Auditori del Centre de Cultures i Cooperació Transfronterera del Campus de Cappont entre el 9 i el 13 de juliol.

La reunió científica, organitzada per la Comissió 1.1. de Morfologia i Micromorfologia de Sòls de la Unió Internacional de la Ciència del Sòl (IUSS) que presideix la professora de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Agrària, Rosa M. Poch, abordarà temes com la formació de sòls, la meteorització de minerals, els efectes d'ambients extrems sobre els sòls i els processos de formació en sediments i en materials arqueològics, estudiats amb tècniques microscòpiques.

En aquest sentit, investigadors de la UdL donarà a conèixer les conclusions dels darrers estudis que han dut a terme al desert dels Monegres. La recerca del professor Rafael Rodríguez ha posat al descobert que la zona ha patit glaçades durant el Quaternari (que va des de fa dos milions d'anys fins a l'actualitat) i, per tant, probablement l'efecte de les glaciacions es van estendre més cap al sud del que fins ara es coneixia.

La reunió abordarà temes com la formació de sòls, la meteorització de minerals, els efectes d'ambients extrems sobre els sòls i els processos de formació en sediments i en materials arqueològics, estudiats amb tècniques microscòpiques
Val a dir que la Universitat de Lleida compta el Servei de Micromorfologia i anàlisi d'imatges, un dels pocs laboratoris d'arreu d'Europa que pot fabricar làmines primes de sòls per a l'estudi al microscopi i, en general, de materials porosos no consolidats.

Entre els ponents del simposi destaquen tres micromorfòlegs premiats per la IUSS. Es tracta de Georges Stoops, Nicolas Fedoroff i Herman Mucher. El meeting, que se celebra cada quatre anys, arriba a Lleida després d'haver passat per Chengdu (Xina) el 2008 i Adana (Turquia) al 2004, amb el doble de participants.