6 de juliol de 2012

Educar amb perspectiva de gènere, clau per superar el fracàs escolar
audio
Curs prespectives de gènere a la Universitat d'Estiu de la Universitat de Lleida / UdL
[+] AMPLIAR IMATGETeresa Quintillà i Daniel Gabarró / FOTO: UdL
baixcorva
La coeducació com a forma específica d'incidir en la identitat de gènere, no és una qüestió merament tangencial i fruit d’una necessitat de correcció política, sinó la solució per impulsar una millora real de l'èxit acadèmic. Aquesta és una de les conclusions del curs d'estiu Causes ocultes del fracàs escolar i formes de superar-lo des de la coeducació, que han impartit aquesta setmana a la UdL Teresa Quintillà (professora de secundària experta en coeducació) i Daniel Gabarró (docent i investigador i membre de l'Associació Homes Igualitaris-AHIGE Catalunya) en el marc de la Universitat d'Estiu. En aquests moment, s'ha demostrat que ni els mètodes pedagògics, ni el currículum, ni l’increment dels recursos poden oferir una disminució significativa del fracàs escolar.

Gabarró explica que tot i que les causes del fracàs escolar són múltiples, el gènere hi té un pes del 20'% i és on més hi pot incidir el professorat. "Tot docent sap que el fracàs escolar és més masculí que femení; les nenes, les noies acostumen a treure millors notes i tenir un millor comportament a les aules". Això es deu en bona part al fet que valors com ara l'estudi, la cultura, la responsabilitat, la solidaritat, l'ajuda, es consideren "femenins". "Més d'un 20% d'adolescents pensen que són incompatibles per assolir la seua identitat masculina", afegeix.

És per això que l'autor de l'estudi, Fracàs escolar? La solució inesperada del gènere i la coeducació proposa que es deixi de reduir el significat del terme coeducaciò a educació mixta i que les accions que actualment es dirigeixen únicament al gènere femení incloguin no només aquest, sinó accions específiques per transformar els estereotips masculins. Gabarró aposta per educar amb un llenguatge que visibilitzi el gènere femení, assignatures sense estereotips de gènere, currículums que abandonin el punt de vista androcèntric, valoritzar els sabers tradicionalment femenins, i al mateix temps ajudar els nostres nois a reconciliar-se amb una masculinitat positiva que els ajudi a construir la seua identitat sense menystenir el món educatiu, cultural o emocional. "Perquè les noies constitueixien un grup social que demostra que incrementar l'èxit acadèmic al nostre país és possible", conclou.

El curs de la Universitat d'estiu, amb una vintena d'alumnes matriculats, ha estat coordinat per Cristina Rodríguez, del Centre Dolors Piera d’Igualtat d’Oportunitats i Promoció de les Dones de la UdL.