7 d'abril de 2011

La UdL dedica una Setmana a la memòria de Joan Solà

. Els actes tindran lloc al Rectorat i a la localitat on va néixer, Bell-lloc d'Urgell
audio
Premi Joan Solà 2010. Universitat de Lleida
[+] AMPLIAR IMATGEJoan Solà a la UdL, en una de les seues darreres aparicions públiques / FOTO: UdL

Des del proper dilluns 11 d'abril i fins dissabte 16, el Rectorat de la Universitat de Lleida i Bell-lloc d'Urgell, acolliran el homenatge que ambdós institucions dediquen al lingüista Joan Solà, traspassat el passat 27 d'octubre. El Departament de Filologia Catalana i Comunicació de la UdL i l'Ajuntament del poble on va néixer, en col·laboració amb l'Institut d'Estudis Ilerdencs, el departament de Cultura de la Generalitat, el Consell Social de la UdL, l'Institut d'Estudis Catalans i l'Obra Social 'la Caixa', han organitzat una setmana plena d'actes al voltant de la seua persona i  la seua obra, sota el títol "El llegat, l'estela i l'obrador de Joan Solà (1940-2010).

La setmana, que s'inaugura dilluns a les 17.30h al Saló Víctor Siurana, s'inicia amb un repàs al llegat del gramatòleg, sintactista, gramàtic i historiador de la lingüística catalana a càrrec de la professora de la Universitat Autònoma de Barcelona, Gemma Rigau. Dimecres, es presentarà l'obra guanyadora del I Premi Internacional Joan Solà, que impulsat per la UdL i l'Ajuntament de Bell-lloc va rebre al setembre -en un dels darrers actes públics de Solà- la filòloga Laia Querol, una investigació que aprofundeix en la descripció i l'anàlisi dels verbs en català nord-occidental i la parla de les seues arrels, des d'Andorra la Vella i Sort fins Amposta.

Divendres es dedicarà a aprofundir en els darreres obres de Solà: Joan Solà: 10 textos d’homenatge,  (Barcelona, Empúries, 2010), El vol. VII de les Obres completes de Pompeu Fabra: Les converses filològiques (IEC, 2010), L’última lliçó (Barcelona, Edicions 62, 2011), L’ortotipografia (nova edició: amb Josep M. Pujol; Barcelona, Edicions 62, 2011), amb Jordi Mir, coeditor de les Obres Completes de Pompeu Fabra amb Solà.

Tot i que la cloenda acadèmica de la Setmana tindrà lloc el mateix divendres amb dos conferències a Bell-lloc, dissabte continuen els actes en aquest poble amb el 'bateig' de la nova biblioteca de la localitat urgellenca com a Biblioteca pública Joan Solà i amb el lliurament dels Premis del VII Concurs de Narrativa Breu Joan Solà. Es preveu que als actes hi assisteixen els seus familiars.

La Universitat de Lleida va investir Joan Solà com a doctor honoris causa al maig de 2009, i un mes més tard se li atorgà el Premi d'Honor de les Lletres Catalanes
Al marge de la seua activitat acadèmica com a professor a la Universitat de Barcelona, Joan Solà va publicar més d'una quarantena de llibres i va ser col·laborador habitual de diferents mitjans de comunicació. Al 2003 va rebre la Medalla Narcís Monturiol de la Generalitat al mèrit científic i tecnològic i dos anys després, el Govern català li va concedir la Creu de Sant Jordi. La Universitat de Lleida el va investir doctor honoris causa al maig de 2009, un mes més tard se li atorgà el Premi d'Honor de les Lletres Catalanes.

SETMANA EN MEMÒRIA DE JOAN SOLÀ (PROGRAMA)
DOCTORS HONORIS CAUSA DE LA UdL (Joan Solà)