8 de juliol de 2009

Les tècniques clau i la sostenibilitat de la producció ecològica, protagonistes en un curs de la UdL

Producció Ecològica. Curs de la Universitat d'Estiu de la UdL
[+] AMPLIAR IMATGE Curs de Producció Ecològica
Cada cop més pagesos opten per la producció ecològica, però continuen mancant vies de distribució. Aquest és un dels problemes que es posen sobre la taula al curs Producció Ecològica de Cultius, que enguany estrena la Universitat d'Estiu de la UdL. "El principal limitant és la comercialització. No hi ha canals bens establerts", assegura la professora del departament de Producció Vegetal de la Universitat de Lleida i coordinadora, Paquita Santiveri.

L'avaluació de la sostenibilitat d'aquests sistemes agraris és un dels punts del programa, que també explica les bases agronòmiques per produir aliments amb la certificació de l'agricultura ecològica, tot detallant-ne la legislació. En finalitzar, l'estudiant ha de ser capaç d'identificar les principals tècniques de cultiu i de seleccionar les més adients en funció del tipus de conreu.

Entre les tècniques clau per tirar endavant aquestes explotacions, el curs aborda aspectes com la rotació de cultius, la fertilització basada en matèria orgànica, el control de les males herbes i les plagues, i la conservació de varietats.

La trentena d'alumnes del curs Producció Ecològica de Cultius realitzaran aquest dijous, 9 de juliol, una sortida a diferents explotacions de Balaguer, Ivars d'Urgell i Vilanova de Bellpuig. Podran conèixer de primera mà els diferents tipus de cultius ecològics: extensius, hortícoles i de fruiters.

Les comarques de Lleida concentren dos terceres parts de la superfície destinada a l'agricultura ecològica de tot Catalunya, amb prop de 42.000 hectàrees, segons les darreres dades del Consell Català de la Producció Agrària Ecològica. La majoria es destinen a pastures, prats i farratges. Altres sectors importants són els de l'oli i els cereals.

La UdL finança enguany amb fons propis fins a sis projectes de recerca relacionats amb la producció i l'alimentació ecològica de sectors com la fruita, el blat, la carn i l'oli; i tècniques i materials ecològics i sostenibles, com ara els encoixinats amb plàstics biodegradables. Hi participen més de 25 professors de la UdL que pertanyen a 6 departaments diferents i a 7 grups de recerca.