8 de novembre de 2006

La UdL commemora el centenari de la riuada de 1907

Riuada Nivell 1907 Camps Elisis - UdLUn 22 d’octubre de l’any 1907, la ciutat de Lleida i altres poblacions de les conques del Segre i Ebre van viure una de les riuades més importants de les quals se’n tenen constància. Cent anys després, un grup de professors del departament de Medi Ambient i Ciències del Sòl de la UdL està preparant, per a la tardor de l’any vinent, un seguit d’activitats científiques i culturals amb l’objectiu de commemorar aquell fenomen hidrològic que es repetiria al 1937 i al 1982.

Els actes, que han rebut el suport de l’Institut Municipal d’Acció Cultural, la Subdelegació del Govern, la Confederació Hidrogràfica de l’Ebre, l’Agència Catalana de l’Aigua, ENDESA, la Fundació Sorigué, el Centre Tecnològic Forestal de Catalunya i la Fundació de la Universitat de Lleida, s’emmarquen en el programa de la Capital Catalana de la Cultura, títol que Lleida ostentarà l’any que ve.

Aquesta commemoració té un triple objectiu, “l’escríctament científic, d’estudi i reflexió a l’entorn dels fenònems hídrics extrems; el divulgatiu, per explicar i conscienciar que els rius no són rius sense riuades; i el social i cultural, per preservar i difondre la memòria històrica col·lectiva d’aquest esdeveniment”, va explicar ahir el geògraf de la UdL, Ramon Batalla.

Riuada Placa1907 - UdLEntre les activitats més destacades està l’exposició fotogràfica: “1907-2007 Les riuades del Segre: una mirada a la Lleida i el riu Segre de l’any 1907”, que acollirà la sala d’exposicions de la plaça Sant Joan i que es nodreix bàsicament d’instantànies que van ser captades tant per aficionats com per fotògrafs de la talla de Manuel Herrera i Ges. Els organitzadors expliquen que la mostra té sorpresa, ja que intentarà recrear per als visitants les sensacions que desencadena una riuada.

El programa inclou un cicle de vuit conferències que, sota el títol “Les riuades en un context de canvi global: de la catàstrofe a la regeneració ambiental”, intentaran atansar al públic el fenomen de les riuades des d’una perspectiva global. Així, aquests fenòmens s’abordaran des del punt de vista de la planificació hidrològica, del canvi climàtic, de la gestió fluvial, de la recerca, de la història i també de l’economia. Els organitzadors també tenen previst editar una llibre de divulgació científica sobre les aigües a la conca del Segre per deixar testimoni sobre els fets de 1907 que serà coordinat pels geòlegs Manel Pascual i Josep Maria Masich.

Entre les iniciatives que es duran a terme en aquesta commemoració es preveu restaurar dos plaques que recorden l’alçada a la qual va arribar l’aigua a Lleida a les riuades de 1907 –placa situada als Camps Elisis- i de 1982 –a la Subdelegació del Govern.