Un professor de la UdL, un dels finalistes del VII Premi Catarata d'Assaig

'El nuevo contrato social entre generaciones. Elogio de la profiguración' és obra de Fidel Molina

El catedràtic de Sociologia de la Universitat de Lleida (UdL), Fidel Molina, ha estat un dels quatre finalistes del VII Premi Catarata d'Assaig amb l’obra El nuevo contrato social entre generaciones. Elogio de la profiguración. L'editorial que promou el guardó acaba de publicar-li el llibre que mostra com la crisis actual fa necessari l'altruisme intergeneracional.

Molina planteja, des del punt de vista de la sociologia, la necessitat d'un canvi de mentalitat que permeti establir un nou contracte social basat en l'altruisme cap a les generacions actuals i les que vindran. Per a dur-ho a terme, el professor de la UdL i director de l'Institut de Desenvolupament Social i Territorial (INDEST), destaca la importància de l'amor, la solidaritat i el diàleg, però també de l'educació, la sostenibilitat i la cura del medi ambient, amb la finalitat de construir un present i un futur millors. El terme "profiguració", un concepte molt nou, fa referencia a l'acord i el reconeixement entre generacions en la societat actual.

A banda de Molina, també han estat finalistes Jorge Fernández amb Capitalismo pandémico. La crisis del coronavirus y el nuevo orden global; Marín Fleitas, amb La impaciencia de la libertad. Entre la aceleración social, algunas patologías de lo social, y varias arritmias de la autonomía; i Jorge Riechmann, amb Simbioética: Homo sapiens en el entramado de la vida (elementos para una ética ecologista y animalista en el seno de una Nueva Cultura de la Tierra gaiana).

Precisament Riechmann, escriptor i activista, va ser el protagonista el 24 de febrer de l'any passat a la Universitat de Lleida de la jornada 'Agenda 2030: una dècada per actuar', organitzada per reflexionar dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de Nacions Unides.

El guanyador del VII Premi Catarata d'Assaig, on hi optaven 77 originals, ha estat per l'advocat cordovès, Javier Vilaplana, per l'assaig La posverdad a juicio. Un caso sin resolver, també publicat per l'editorial. Aquest guardó té com a objectiu fomentar la creació assagística en espanyol i donar reconeixement a les obres que estimulin la generació d'idees i anàlisis útils per a comprendre la realitat des d'una perspectiva crítica, sobre qualsevol de les facetes de la vida social, del coneixement artístic i de la història.