Alumnat d'Infermeria aprèn en associacions de pacients i ONGs

donaciosangUdL2014
Dos estudiants d'Infemeria en una activitat de l'Associació de Diabètics. FOTO: UdL

Vint hores de voluntariat durant el primer semestre en associacions de pacients i en ONGs que treballen amb persones amb risc d'exclusió social i que per tant, no accedeixen normalment al sistema de salut, faran que 45 estudiants de segon de grau d'Infermeria aprenguin el que no s'aprèn a l'aula, explica Montserrat Gea, una de les professores de l'assignatura Sociologia de la salut i interculturalitat, en el marc de la qual es du a terme aquesta iniciativa.

A partir d'un llistat d'entitats amb les quals la Facultat d'Infermeria col·labora normalment, l'estudiantat ha gestionat ell mateix el contacte amb les diferents associacions de pacients i ONGs per poder realitzar aquestes tasques voluntariat, que seran avaluades dins de l'assignatura com a activitats pràctiques.

L'alumnat de Sociologia de la salut i interculturalitat pot triar entre dur a terme aquest voluntariat o fer un altre tipus d'activitats, com ara treballs, lectures etc. Enguany, que és el primer que aquesta iniciativa es posa en marxa, s'hi han apuntat 45 de 80, més de la meitat de la classe.

Explica Montserrat Gea que "cada vegada més, l'aprenentatge en Ciències de Salut es basa en models orientats als pacients. Treballar amb ells, veure amb els seus propis ulls com viuen la malaltia, permet aprendre coses que dins de l'aula són molt difícils d'ensenyar".  És per això que enguany decidit posar en marxa aquesta pràctica que esperem repetir el curs vinent", conclou.

En total són una vintena d'entitats, entre les quals hi trobem Creu Roja, Càritas, Aspros, Down Lleida, Shalom, Antisida de Lleida, AECC, ADIMA, associacions de celíacs, diabètics, de familiars de malalts d'Alzheimer, on els estudiants realitzen tallers, col·laboren en les activitats de les associacions o el que calgui. De fet, explica Jordi Martínez, un altre dels professors implicats, "alguns estudiants ens han dit que continuaran fent tasques de voluntariat en les associacions un cop acabi l'assignatura". Per continuar aprenent, sens dubte.