Art contra el dolor

La UdL inicia una recerca amb afectades de fibromiàlgia i síndrome de fatiga crònica

artterapiaUdL
Taller de collage impartit per Rius Foto: Centre Dolors Piera de la UdL

La Universitat de Lleida (UdL) comença aquest dijous un projecte de recerca sobre l'impacte emocional que té l'experiència artística en persones amb fibromiàlgia i síndrome de fatiga crònica; unes malalties que afecten uns 7.000 lleidatans, especialment del col·lectiu femení. La professora de la Facultat d'Infermeria, Palmira Rius, avaluarà els efectes d'un programa pràctic en 18 dones d'entre 34 i 67 anys, associades a Fibro Lleida, amb la col·laboració de la Unitat Especialitzada de Fibromiàlgia de l'Hospital Santa Maria.

El treball Benestar i salut a través de l'experiència artística se centrarà en 7 sessions quinzenals d'una hora i mitja cadascuna en les que s'abordaran diferents tècniques com el collage, l'aquarel·la o el tapís. Les participants també realitzaran enquestes i entrevistes per tal de copsar quin és l'efecte en el seu estat de salut. "Es tracta d'una recerca qualitativa que parteix de la idea general que l'art millora la salut, especialment pel que fa als efectes en la reducció de l'estrès i en les tensions emocionals, així com en la integració de noves vivències i experiències per a millorar el benestar", explica Rius.

La recerca té per objectiu, doncs, comprovar que la creativitat i l'art poden millorar la percepció, relació i el benestar de les dones que tenen fibromiàlgia i síndrome de fatiga crònica. Les avaluacions inclouran tècniques d'observació participant i grup focal. També es faran fotografies, filmació i gravació de veu.

En aquest projecte, que s'allargarà fins el febrer de 2015, Rius compta amb la col·laboració del cap clínic de la Unitat de Fibromiàlgia i Fatiga Crònica de l'Hospital Santa Maria, el doctor Lluís Rosselló i la gestora en gènere del Centre Dolors Piera d'Igualtat d'Oportunitats i Promoció de les Dones de la UdL, Cristina Rodríguez.

L'experiència s'inicia aquest dijous amb la conferència L'art i la salut, a càrrec de Palmira Rius i Lluís Rosselló. La xerrada, oberta al públic, tindrà lloc a l'aula 1.04 de la Facultat d'Infermeria de la UdL a partir de les 18.00h.