Arts escèniques per transformar el món

Teatre de l'oprimit i circ social, entre les propostes del seminari teatral de la UdL

NurosferaSeminariTeatreUdL
Núria Casado i Imma Colomer a De Prime Time. FOTO:Nurosfera
La relació entre les arts escèniques i els processos de transformació social és cada cop més estreta. Iniciatives teatrals, circenses, pedagògiques per generar més participació i més compromís han sorgit i s'han consolidat arreu del territori els darrers anys. És per això que els organitzadors del 17è Seminari Arts Escèniques a Catalunya de la UdL, Ricard Boluda i Emili Baldellou, han decidit enguany dedicar el curs a aquests projectes, "una realitat ben viva i carregada de sentit", afirmen.

El Seminari s'estrena el dia 28 de febrer amb el Forn de Teatre Pa'Tothom, una entitat de Barcelona especialitzada en Teatre de l'Oprimit centrada en projectes per a la defensa dels Drets Humans, la lluita per a l'eradicació de pràctiques que generen exclusió social i la cerca de models socials alternatius. Jordi Forcadas, fundador d'aquesta entitat i un dels pioners a nivell nacional a implementar el teatre com a eina d'intervenció social, serà a la UdL per parlar-nos de l'experiència de Forn de Teatre Pa'Tothom i també conduir un taller, dissabte 25 de març.

El Teatre de l'Oprimit també serà el protagonista de dos sessions més. La que tanca el Seminari, el 4 d'abril, amb Antoni Masegosa, director d'uTOpia Barcelona, una organització que reivindica aquest tipus de teatre com a eina artística per generar canvi social; i la sessió precedent, la del 28 de març, que anirà a càrrec de la directora i cofundadora de La Xixa, Meritxell Martínez. La Xixa Teatre és una associació sense ànim de lucre que ofereix tallers pera col·lectius diversos, formació de formadors i accions artístiques centrades en tres eixos: racisme, gènere i participació ciutadana.

Una altra de les propostes escèniques del Seminari serà el circ social. Joan López, fundador de l'Escola de Circ de l'Ateneu Popular de Nou Barris, participa en la sessió del 14 de març, per explicar-nos com a través de la formació en aquesta disciplina es pot educar en valors i cohesionar un barri.

L'Altre un festival internacional d'arts escèniques i salut mental sorgit a Barcelona l'any 2015, centra la sessió del 7 de març, amb el director de l'esdeveniment, Manel Anoro. Aquest certamen no només busca la difusió, la creació, la participació i l’exhibició de les arts escèniques en el col·lectiu de persones amb trastorn mental, sinó que les reivindica com a eines rehabilitadores, normalitzadores i inclusives d'aquest col·lectiu.

El 17è Seminari Arts Escèniques a Catalunya de la UdL comptarà amb la presència de l'actriu i directora de teatre, Imma Colomer, una de les fundadores del Teatre Lliure. Colomer ha participat en sèries televisives, com ara Vent del Pla, Majoria Absoluta, Hospital Central, pel·lícules com Quito (David Carreras), Frágil (Juanma Bajo Ulloa), Tras el cristal (Agustí Villaronga), peces teatrals com La Mare coratge (Mario Gas), Desitg (Sergi Belbel), Yerma (Rafael Durán), etc.

Colomer participarà en la sessió del 21 de març amb la dramaturga, actriu i professora de la UdL, Núria Casado per parlar de l'obra De Prime Time. Una peça teatral escrita per Casado dins el projecte internacional SIforAGE, on Colomer interpreta el personatge principal. Produïda per Nurosfera i dirigida per Òscar Sànchez H., De Prime Time es va estrenar al Caixafòrum de Barcelona.