Avaluen les conseqüències de la diabetis sobre la funció pulmonar

Avaluen les conseqüències de la diabetis sobre la funció pulmonar  Investigadors de la UdL, l'IRBLleida i l'Hospital Universitari Arnau de Vilanova
Grup d'endocrinologia Foto: IRBLleida
Investigadors de la Facultat de Medicina de la Universitat de Lleida (UdL), l'IRBLleida i l'Hospital Universitari Arnau de Vilanova (HUAV) estan avaluant les conseqüències de la diabetis sobre la funció pulmonar i la respiració durant la son. Es tracta d'un projecte liderat pel professor de la UdL, investigador principal del Grup Bàsic i Clínic d’Immunologia i Endocrinologia de l'IRB i cap del Servei d’Endocrinologia de l'HUAV, Albert Lecube, que precisament participarà al simposi sobre diabetis de la 8a Jornada de Recerca de l'Institut Català de la Salut, que tindrà lloc el divendres 3 de juny a Girona.

Els pacients diabètics poden presentar amb major facilitat que la resta una capacitat respiratòria reduïda. Lecube explica que el seu treball "ha evidenciat l'efecte negatiu que la diabetis mellitus tipus 2 exerceix tant sobre la funció pulmonar com sobre la respiració nocturna. I és per això que ara volem demostrar que millorant el control glucèmic s'obtenen també beneficis en la funció pulmonar". L'objectiu final de la investigació és identificar el pulmó com a nou òrgan diana de les complicacions de la diabetis.

Per aquest motiu, des del Servei d'Endocrinologia i Nutrició, i amb el ferm suport del Servei de Pneumologia, l'Hospital Arnau de Vilanova patrocina i dirigeix un assaig clínic multicèntric que inclou centres de tot l'Estat espanyol, amb l'objectiu d’estudiar l'efecte diferencial sobre la funció pulmonar dels diversos fàrmacs usats per tractar la diabetis. Aquest assaig ha estat ja aprovat per l'Agència Espanyola del Medicament i es preveu incloure-hi el primer pacient durant el mes de juliol.

Aquest Grup de recerca del IRBLleida és el primer en estudiar la relació bidireccional entre la diabetis i les malalties del pulmó. El fet de que en aquests moments estigui finalitzant l’encàrrec d’una revisió encarregada per la revista Lancet Respiratory Medicine dóna idea de la seva repercussió internacional.

Text: Comunicació IRBLleida