Campins afirma que la vacuna de la COVID-19 no arribarà fins el primer semestre de 2021

L'epidemiòloga inaugura el curs de la UdL i el Campus Iberus

campins inauguració
Un moment de la llicó magistral / Foto: UdL
"Sóc escèptica que a finals d'any l'Estat espanyol disposi de 3 milions de vacunes per la COVID-19, com afirma el Govern central. Si tot va bé, tindrem dosis limitades durant el primer semestre de 2021". Així ho ha afirmat la cap de servei de Medicina Preventiva i Epidemiologia de l'Hospital Universitari Vall d'Hebron, Magda Campins, durant la inauguració del curs acadèmic 2020-2021 de Campus Iberus, que s'ha celebrat aquest divendres a la Universitat de Lleida (UdL).

Campins, que també és professora de la Universitat Autònoma de Barcelona, ha subratllat que "caldrà prioritzar perquè no hi haurà vacunes per a tothom". Els primers, segons el seu criteri, haurien de ser els usuaris de residències geriàtriques i els professionals de la salut. De tota manera, el final de la pandèmia encara seria lluny ja que per frenar el virus "necessitem una immunitat comunitària del 67% i al maig, a Espanya, era del 5%".

Pel que fa a la situació actual, l'epidemiòloga ha destacat les diferències entre comunitats autònomes,  qualificant de "bomba de rellotgeria" el que està passant a Madrid, amb una taxa d'incidència acumulada (IA) de 735,05 casos per cada 100.000 habitants. També preocupen altres zones com Navarra, amb una IA de 681,12; Castella-la Manxa, amb 422,51; i Aragó, amb 370'05. A Catalunya, amb una IA de 158,03, ha definit el panorama de "calma tensa".

Campins també ha fet una crida als polítics per "treballar per la salut pública tots a l'una i posar les mesures que des del punt de vista de l'evidència científica són necessàries". "Que, sisplau, es posin d'acord i ens ajudin a tots a sortir d'aquesta situació", ha subratllat.

Per la seua part, el rector de la UdL, Jaume Puy, que ha recordat l'esforç econòmic que han hagut de fer front les universitats per la pandèmia, ha reclamat més responsabilitat dels governs: més finançament, canvis en els marcs normatius i de gestió, així com un augment de places d'investigadors en formació i postdoctorals.

Puy ha posat Campus Iberus com a exemple del valor de la cooperació que ha posat de manifest la pandèmia. Tot i "no haver rebut el suport sostingut que s’esperava del Govern de l’Estat, les universitats de Saragossa, Lleida, Pública de Navarra i Rioja hem persistit en la nostra aposta per impulsar la cooperació universitària i fer visibles les nostres accions en el món".

El rector ha demanat diàleg per resoldre les inestabilitats polítiques que també perjudiquen les institucions universitàries. “La política, en majúscules, pot i ha de resoldre els problemes polítics”, ha afirmat.

El conseller d'Empresa i Coneixement de la Generalitat de Catalunya, Ramon Tremosa, ha anunciat una injecció de 20 milions d'euros per a les universitats catalanes que es destinaran a les despeses extraordinàries provocades per la crisi sanitària i el confinament, 1 milió dels quals correspon a la UdL. Es tracta de recursos europeus gestionats per l'Estat. Aquestes transferències es faran efectives en dos o tres setmanes, ha afirmat Tremosa que ha assegurat que es preveu un segon ingrés per a "necessitats específiques de les universitats.

L'acte - que ha comptat amb traducció simultània al llenguatge de signes per a sords - ha començat amb un minut de silenci, en record dels llicenciats en medicina per la Universitat de Lleida que han perdut la vida a Aigüestortes i "dels universitaris de les mostres institucions morts en aquests durs mesos de COVID". Hi han assistit autoritats de les quatre comunitats autònomes. A banda del conseller Tremosa, han assistit la consellera de Ciència, Universitat i Societat del Coneixement d'Aragó, Maru Díaz; la directora general d'Universitats del Govern de Navarra, Ana Burusco; i la directora general d'Universitats i Política Científica de La Rioja, Pilar Bargas.

Campus Iberus celebra enguany el seu desè aniversari amb un bon balanç. Les quatre universitats que formen part del consorci sumen prop de 55.000 alumnes, 142 titulacions de grau, 138 màsters i 83 programes de doctorat. En aquest temps s'han presentat 53 projectes de recerca - el 90% internacionals-, s'han obert delegacions a Brussel·les i Bogotà i s'han posat en marxa dos programes de doctorat conjunts, sobre Patrimoni, Societats i Espais de Frontera, coordinat per la UPNA, i en Sistemes Eficients de Producció i Qualitat Agroalimentària, coordinat per la UdL. Entre els projectes futurs més immediats destaca el Màster universitari en Economia Circular, que s'impartirà a partir del curs 2021-2022.

Informació complementària

Memòria acadèmica de la UdL del curs 2019-2020