Celebració a la UdL de la declaració de les falles patrimoni de la humanitat

La Facultat d'Educació acull la presentació d'un llibre, un documental i una exposició

catedrafallesUdL
a presentació del llibre a la Facultat d'Educació / Foto: Sui Generis
La Càtedra Educació i Patrimoni Immaterial dels Pirineus de la Universitat de Lleida (UdL) ha organitzat diferents actes per celebrar el segon aniversari de la declaració de les falles com a Patrimoni Cultural Immaterial de la Humanitat de la UNESCO. El primer, la presentació del llibre Fia-faia. La festa de falles nadalenca, amb la presència del vicerector d'Activitats Culturals i Projecció Universitària de la UdL, Joan Biscarri, a la Facultat d'Educació, Psicologia i Treball Social (FEPTS).

Xavier Pedrals, autor del llibre, ha explicat que aquesta festa té el seu origen en l'antic ritus del culte al sol com la resta de manifestacions d'aquestes característiques. "La diferència es troba en el moment de celebració, unes a l'estiu i les altres a l'hivern, perquè la fia-faia servia per demanar que els dies deixessin de ser curts i creixessin amb més hores de sol".

El llibre presentat és complementari a un altre, La Fia-faia, ancestral, màgica, única, del mateix autor, que és membre de l'Associació de la Fia-faia i arxiver de l'Arxiu Comarcal del Berguedà. Pedrals ha comentat que "des de feia temps, volíem disposar d'un text rigorós, comprensiu, didàctic i il·lustrat de la nostra festa". Així, les 90 fotografies que acompanyen l'edició, majoritàriament de Manel Escobet, han estat escollides d'entre més de 4.000 imatges i "esdevenen un suport visual immillorable a les diferents explicacions proposades".

La directora de la Càtedra i professora de la FEPTS, Sofia Isus, que ha escrit el pròleg del llibre, n'ha destacat "la lectura agradable i entenedora" i el fet que "suposa una aportació remarcable al futur que volem per a les nostres festes, entre altres coses, perquè està fet amb molt rigor i està molt ben documentat". La fia-faia, que se celebra a Bagà i a Sant Julià de Cerdanyola, és Festa Patrimonial d’Interès Nacional de Catalunya, juntament amb les falles d'Isil, per la seua antiguitat i continuïtat en la celebració.

Altrament, Matiu Fauré, membre de l'associació Eth Ostau Comengés, ha comentat l'audiovisual sobre les festes del foc a Comenge-Varossa que s'ha presentat a continuació. El material audiovisual, inèdit, explica el desenvolupament de les festes, la preparació i la crema de l'har i aporta el testimoni d'un participant.  Durant tot el dia també s'ha pogut veure, al vestíbul de la Facultat d'Educació, Psicologia i Treball Social de la UdL, una exposició fotogràfica de la festa de la fia-faia.

Text: Sui Generis Comunicació Creativa / Premsa UdL