Creu de Sant Jordi per a l'exrector de la UdL, Joan Viñas

El Govern reconeix la seua tasca mèdica, docent i de recerca

Homenatge del Col·legi de Metges a l'exrector de la UdL Joan Viñas
El Col·legi de Metges li va fer un homenatge l'any passat Foto: CoMB

El Govern de la Generalitat de Catalunya ha acordat concedir la Creu de Sant Jordi a l'exrector de la Universitat de Lleida (UdL) i catedràtic de Cirurgia de la Facultat de Medicina, Joan Viñas, "per la seua reconeguda trajectòria professional en l'àmbit de la salut i la contribució al sistema d'educació superior i a la recerca". La resolució també destaca que "el seu compromís sostingut en la gestió del sistema públic de salut de Catalunya li ha valgut el reconeixement del sector".

"És un gran honor que hagin pensat en mi, encara que mai hauria arribat a imaginar un reconeixement com aquest", ha dit l'exrector de la UdL. Viñas, nascut a Mataró, va ser rector de la UdL entre els anys 2003 i 2011. També ha estat degà de Medicina (1995-2001) de la UdL i actualment, des del 2013, dirigeix el departament de Cirurgia de la mateixa Facultat. Els seus treballs de recerca experimental i bàsica incideixen especialment en la carcinogènesi del colon i la bioètica. En l'àmbit clínic, des de 1977 ha estat el cap de secció de Cirurgia general de l'Hospital Universitari Arnau de Vilanova de Lleida, on també havia estat cap de l'àrea d'Urgències i del departament de Qualitat.

En l'àmbit cívic, el catedràtic ha estat president de la Reial Acadèmia de Medicina de Catalunya i és membre numerari del Institut d'Estudis Catalans (IEC), des de 2010. Membre de diferents Organitzacions no Governamentals (ONGs), va presidir l'associació Antisida Lleida entre els anys 1989 i 2003. Recentment ha publicat Com viure amb la malaltia. Des de l'experiència d'un metge malalt cristià (Publicacions de l'Abadia de Montserrat, 2018).

Juntament amb Joan Viñas, la Generalitat també ha concedit la Creu de Sant Jordi a 29 personalitats més, com ara el gastrònom lleidatà Francesc 'Xicu' Anoro i l'economista Lourdes Benería, nascuda a Boí; així com 24 entitats, entre les que hi ha l'Associació Catalana dels Drets Civils, creada per familiars dels presos polítics o exiliats com a plataforma d’actuació conjunta; la Fundació PROA (Proactiva Open Arms) per la seua tasca de rescat i salvament de les embarcacions de persones refugiades a la mar Egea i al conjunt de la Mediterrània; i les Agrupacions de defensa forestal (ADF) per la seua valuosa implicació en la prevenció i lluita contra els incendis forestals.

La Creu de Sant Jordi és un dels màxims reconeixements que pot rebre una persona o entitat per part de la Generalitat. La distinció es va crear el 1981 amb la finalitat de distingir les persones naturals o jurídiques que, pels seus mèrits, hagin prestat serveis destacats a Catalunya.

MÉS INFORMACIÓ:

El Govern distingeix amb la Creu de Sant Jordi 30 persones i 24 entitats