Els drets de les treballadores víctimes de violència de gènere, a debat

La jutgessa Francisca Verdejo, entre les participants en una jornada a la UdL

La Universitat de Lleida (UdL) commemora el Dia Internacional de les Dones amb una jornada sobre Violència de gènere i treball, que tindrà lloc aquest dimecres, 6 de març, al campus de Cappont. L'objectiu principal és fer una anàlisi crítica de la protecció de la treballadora víctima de violència de gènere, tant en l'àmbit laboral com de seguretat social, i valorar els avanços que l'Administració ha fet fins al moment. Una de les ponents és la la magistrada del jutjat número 2 de violència de gènere de Barcelona, Francisca Verdejo.

La jornada, organitzada pel Centre d'Igualtat d'Oportunitats i Promoció de les Dones Dolors Piera de la UdL, parteix de la premissa que el treball és un element fonamental per a les víctimes de violència de gènere, ja que els hi atorga una seguretat econòmica i  els permet combatre l'aïllament social. Sobre la taula, la llei orgànica de Mesures de Protecció Integral contra la Violència de Gènere 1/2004.

Diferents experts analitzaran les mesures laborals dirigides a garantir la permanència en l'empresa de les treballadores víctimes de violència de gènere (adaptació de la jornada de treball, trasllats i suspensió del contracte de treball) i les mesures de seguretat social d'acompanyament (protecció per desocupació, renda activa d'inserció i ajudes socials). La trobada també busca detectar i difondre les bones pràctiques en matèria de protecció de les treballadores víctimes de violència de gènere, tant en l'àmbit de l'empresa privada com de l'Administració Pública, amb especial atenció a l'àmbit universitari.

El programa arrencarà a les 10.00h a l'Auditori del Centre de Cultures amb una conferència de la Catedràtica del treball i Seguretat Social de la Universitat de Cadis, Eva Garrido, que parlarà sobre quins són els trets de responsabilitat i obligatorietat que imposa la llei de violència de gènere sobre els subjectes implicats en l'àmbit laboral (empresari/a, treballadores i representants/es del personal). També calibrarà la idoneïtat de totes i cadascuna d'elles, tal com estan dissenyades, per poder concloure si resulten o no ajustades a la finalitat protectora subjacent i si caldria plantejar altres mesures alternatives o complementàries.

Després tindrà lloc una taula redona en què participaran la jutgessa Francisca Verdejo; el sotsinspector de treball Ricardo Peciña; la secretària de les Dones i Polítiques LGTBI de CCOO de Catalunya, Neus Moreno; i l'advocada Teresa Castellà. Debatran sobre qüestions com ara les situacions de discriminació, assetjament i explotació laboral, i les conseqüències jurídiques que d'això es deriven, o la violència masclista des de la negociació col·lectiva.

La jornada Violència de gènere i treball de la UdL, que es podrà seguir en directe en streaming al web de la UdL, compta amb la col·laboració del Ministeri de la Presidència Relacions amb les Corts i Igualtat a través del Institut de la Dona i per a la Igualtat d'Oportunitats, el Ministeri d'Economia i Competitivitat i el SBRlab – Social and Business Research Lab i Women in power.