Descobreixen com usar un polímer natural amb efecte antiviral contra la COVID

Un investigador de la UdL participa en l'estudi liderat per l'Autònoma de Madrid

Yuri Samoilov
Imatge del SARS-CoV-2 / FOTO: Yuri Samilov (by CC BY 2.0)

Enllaç a la fotografia original

Un polímer natural anomenat sulfat de dextran, produït pel bacteri làctic Leuconostoc mesenteroides, té un fort efecte antiviral enfront del SARS-CoV-2, causant de la COVID-19. Si més no, en models animals. Així ho ha comprovat una recerca que s'acaba de publicar a la revista Frontiers in Microbiology en la qual ha participat el professor de Veterinària de la Universitat de Lleida (UdL) Gustavo Ramírez. Liderada per la Universitat Autònoma de Madrid (UAM), també ha comptat amb personal investigador de l'Autònoma de Barcelona, el Centre de Biologia Molecular Severo Ochoa (CBMSO), i el Centre Nacional de Biotecnologia (CNB).

La ciència ja havia demostrat fa dècades l'efecte antiviral in vitro de nombrosos polímers aniònics sobre virus amb embolcall, com el que provoca la Sida (VIH) o el de l'herpes simple (VHS). El problema era la seua baixa biodisponibilitat, és a dir, la dificultat perquè aquestes substàncies poguessin arribar a les zones infectades sense degradar-se. L'equip ho ha resolt utilitzant una via d'administració inhalatòria perquè els polímers aconsegueixin situar-se a la superfície del teixit pulmonar, impedint així l'entrada dels virus en les cèl·lules.

Les investigadores i els investigadors han comprovat l'efectivitat d'aquest sistema amb assajos en ratolins. Ara bé, encara han de verificar si aquestes substàncies són innòcues i eficaces en humans, el que obriria noves vies per a combatre futures amenaces víriques. L'equip s'ho planteja com a meta a llarg termini.