El ciberassetjament a menors, en una jornada a la UdL

Els experts també posen sobre la taula els abusos sexuals a l'Església

FotobyStephenD-CC-BY-NC-ND2-0
Les noves tecnologies han obert altres vies de victimització sexual Foto: Stephen D (CC BY-NC-ND 2.0)

Les noves formes de violència sexual contra menors, com per exemple el grooming o ciberassetjament sexual, centraran aquest dijous, 3 de desembre, una jornada a la Facultat de Dret i Economia de la Universitat de Lleida (UdL). La trobada compta amb experts reconeguts com Patricia Keohane, coordinadora clínica de Towards Healing, una organització irlandesa independent que proveeix suport professional a persones que han experimentat abús sexual institucional, clerical o religiós, i que ha implementat programes de mediació amb víctimes.

En la ponència inaugural també participarà la presidenta de la Societat Basca de Victimologia i investigadora de l'Institut Basc de Criminologia, Gema Varona, que ha analitzat l'abast dels abusos sexuals a menors en l'entorn de l'Església catòlica, tant en institucions docents o diòcesis com en centres on els infants hi estaven internats. La coordinadora de la reunió acadèmica i professora de Dret penal de la UdL, Carolina Villacampa, assegura que "a l'Estat espanyol encara manca recerca per arribar al nivell de coneixement sobre aquesta realitat que es té en altres països europeus".

Una norantena de persones estan inscrites en la jornada Delinqüència sexual contra menors: manifestacions tradicionals i contemporànies, organitzada pel grup de recerca Sistema de justícia penal de la UdL. L'altre eix de la trobada són les noves formes de violència sexual contra els infants que han afavorit les tecnologies de la informació, com Internet i els telèfons mòbils. Els participants analitzaran jurídicament els fenòmens del grooming, o sol·licituds sexuals online a menors d'edat, i la intervenció dels adolescents en conductes de sexting, és a dir, la producció i enviament de missatges de contingut sexual per mitjans electrònics.

Villacampa explica que l'objectiu final és "confirmar o desmentir la presumpció de que la generalització de l'ús de les tecnologies de la informació i la comunicació pot estar incrementant exponencialment la victimització sexual d'infants".

Programa de la Jornada