El curs de reconeixement de males herbes de la UdL celebra 25 anys

Des que es va posar en marxa s'hi han format més d'un miler de persones

Més d'un miler de persones s'han format en reconeixement de males herbes a l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Agrària (ETSEA) de la Universitat de Lleida (UdL), gràcies al curs dedicat a aquesta temàtica que es va posar en marxa al 1997. Enguany, compleix 25 anys i els seus impulsors, el grup de Malherbologia i Ecologia Vegetal (GREM) de la UdL, ho han volgut celebrar amb un acte a l'ETSEA.

Presidit pel vicerector d'Infraestructures, Narciso Pastor, i el director del centre, Jordi Graell, l'acte ha inclòs la conferència 25 anys observant lígules, pèls i cotilèdons, a càrrec del catedràtic de la UdL i responsable del GREM, Jordi Recasens, i la presentació de la reedició del llibre Malas hierbas en plántula, de Recasens i el també del professor de l'ETSEA, Josep A. Conesa.

L'obra dóna informació per poder identificar, quan la planta està a l'inici del seu desenvolupament, la pràctica totalitat de males herbes dels conreus d'arreu de l'Estat. Hi referencia unes 330 espècies, cadascuna de les quals s'acompanya d'un text explicatiu, fotografies i dibuixos. El llibre, de gairebé 500 pàgines, inclou més de 1.000 imatges a color, 400 dibuixos i 50 taules comparatives.

La reedició ha anat a càrrec de la UdL i de la multinacional Bayer CropScience -filial del gegant quimicofarmacèutic Bayer especialitzada en biotecnologia i fitosanitaris. Representants d'aquesta empresa, així com d'Edicions i Publicacions de la UdL, i el director  de l'Institut de Ciències Agràries del CSIC-Madrid, José Dorado han participat en la presentació del llibre.

Dilluns precisament, comença complet i amb llista d'espera, la 25a edició del XXV Curs d'identificació de plàntules i diàspores de males herbes. "L'èxit del curs -explica Recasens- ve donat en part perquè hi ha poca especialització en aquests temes en les escoles d'agrònoms de l'Estat, on la malherbologia ni tan sols s'imparteix com assignatura en alguns centres".

La majoria d'assistents solen ser tècnics assessors en temes de sanitat vegetal de cooperatives agrícoles, empreses d'assajos de registre o de distribució de fitosanitaris (herbicides, insecticides, etc.) d'arreu de l'Estat. "El curs dona eines per a una correcta identificació de les males herbes d'un conreu en un estadi molt precoç, la qual cosa permet aplicar el tractament químic o mecànic adient en el moment oportú. El tractament és més eficaç quan es realitza amb herbes en estadi molt juvenil, ja que quan són més adultes perden sensibilitat als herbicides", afegeix.

Participants en aquesta darrera edició