El llegat de Víctor Siurana a la UdL, en un congrés internacional

La trobada pretén reflexionar sobre la relació universitat-ciutat

VictorSiuranaUdL-JoaquimUrenya
Imatge de Siurana en una aquarel·la de Joaquim Ureña que es conserva al Rectorat Foto: UdL
"Gran erudit, infatigable lector, insuperable conversador". Així defineixen el catedràtic de Lingüística General, Víctor Siurana Zaragoza, els que van compartir amb ell la creació de la Universitat de Lleida (UdL). Els seus companys de la Facultat de Lletres li dediquen ara un congrés internacional, un cop s'han complert 20 anys de la seua mort. El seu germà i alcalde de la ciutat durant més de dos dècades, Antoni Siurana, és un dels convidats a la trobada que té lloc al Rectorat del 26 al 28 de novembre. També hi serà un dels seus mestres, el lingüista de la Universitat de Barcelona (UB), Sebastià Serrano.

Víctor Siurana està considerat un dels principals impulsors de la creació de la UdL. Va ser degà de Lletres quan l'Estudi General de Lleida era la Divisió VI de la UB, entre 1975 i 1983. Després va ser president d'aquesta institució i, al 1992, President-Rector de la Comissió Gestora de la UdL fins a l'elecció de Jaume Porta com a rector el maig de 1993. Qui fou rector de la UB entre 1986 i 1994, Josep Maria Bricall, també serà present en l'homenatge a Siurana.

Un dels coordinadors del congrés, el  catedràtic de Literatura Espanyola Moderna i Contemporània de la UdL, Jaume Pont, destaca que Víctor Siurana "va lluitar per donar a la seua estimada ciutat una identitat cultural pròpia que la situés a nivell europeu". Aquesta visió més cosmopolita és el principal llegat de Víctor Siurana a la UdL actual, segons els que el van conèixer personalment. "Volia una universitat més oberta al món, amb una visió humanística i transversal present a totes les disciplines", explica Pont.

El Congrés Internacional Universitat i ciutat: art, recerca i estructures culturals. Tot recordant Víctor Siurana (1945-1993) pretén reflexionar sobre les relacions entre els centres docents i els municipis que els acullen, fent especial incidència en la investigació i la creació. Entre els ponents destaca l'artista Àngel Jové, que va dissenyar els vitralls del Saló Víctor Siurana l'any 1992, a partir de les vidrieres de colors d'entre 1941 i 1945. També els professors de la UdL Joan Busqueta, Emili Junyent, Xavier Terrado, Matías López i Ramon Albajes, entre altres.

Més informació

Programa del Congrés Internacional Universitat i ciutat: art, recerca i estructures culturals. Tot recordant Víctor Siurana (1945-1993)