'L’origen de la violència contra les dones es troba en la cultura patriarcal'

La UdL investeix doctora honoris causa Shirin Ebadi, Premi Nobel de la Pau 2003, en el marc dels 50 anys dels estudis de Dret a Lleida

honoris_shirin_UdL
El saló Víctor Siurana va acollir l'acte d'investidura / Foto: UdL

L’advocada i Premi Nobel de la Pau iraniana Shirin Ebadi, investida avui doctora honoris causa per la Universitat de Lleida (UdL) per la seva tasca en la defensa dels drets humans, dels drets dels infants i de les dones, ha volgut parlar especialment sobre la violència de gènere “tenint en compte que ara mateix aquest tema preocupa aquest país”. “L’origen de la violència contra les dones es troba en la cultura patriarcal”, ha dit, “i el principal problema és que les dones en són transmissores, d’aquesta cultura”.

Ebadi ha fet un recorregut per l’Índia, on va conèixer dones vídues destinades a un estat d’espera permanent de la seva mort pel fet de no tenir home; Libèria, país en el qual més de la meitat de les dones demanen la mutilació genital per poder-se casar; Itàlia, on una mitjana de tres dones al dia resulten violades, i Finlàndia, on li van regalar una moneda a la qual li faltava un tros corresponent a un quart simbolitzant que una dona cobra un quart menys del salari d’un home per fer la mateixa feina. Amb aquests exemples, Shirin Ebadi ha posat de manifest que la desigualtat és present arreu del món i que la cultura patriarcal “és una cultura errònia que no accepta la igualtat entre les persones i que tampoc accepta la democràcia en la societat”.

“Tot home ha estat criat per una mare”, ha explicat la Premi Nobel, i la dona també és responsable que la cultura patriarcal passi d’una generació a l’altra, “per això, el coneixement i l’educació són essencials”. D’aquesta manera, en països com el seu, on la religió és rellevant, cal que la dona rebi formació, perquè “els homes han interpretat els llibres sagrats. Ara és el moment que ho facin les dones per tal que ningú faci ús de les nostres creences per reprimir-nos”.

Altrament, el rector de la UdL, Roberto Fernández, ha recordat la denúncia reiterada d’Ebadi sobre el fet que “són els governs que violen els drets de les persones invocant el nom de l’Islam els que estan abusant de l’Islam”, i n’ha destacat la visió que una lectura progressista de la cultura islàmica “s’enfrontaria amb més eficàcia a un terrorisme que no és islàmic, sinó el resultat de la mala educació que crea perjudicis i de la misèria que provoquen les grans desigualtats socials”. Per a Ebadi, ha dit Fernández, “els drets humans no entenen de raça, religió, sexe o cultura. Són valors universals que valen per a totes les civilitzacions humanes”.

Per la seva part, Núria Camps, professora de Dret Internacional Públic i Relacions Internacionals i padrina de Shirin Ebadi en el marc dels 50 anys dels estudis de Dret a Lleida, ha manifestat en la seva laudatio que, “com a advocada, jutgessa, professora, autora i activista, la seva és una veu clara i valenta a l’Iran i també davant el món en defensa de valors essencials com la llibertat, la justícia i el respecte, oposant-se a cultures patriarcals que neguen la igualtat”.

Shirin Ebadi, doctora honoris causa en 25 universitats d’arreu del món, va crear el 2001 amb altres professionals de l’advocacia el Centre dels Defensors dels Drets Humans per oferir serveis d’assessorament legal gratuït a tots aquells demandats perseguits per motius polítics o enviats a presó per raons ideològiques. Arran del seu tancament el 2008 i perseguida per les autoritats iranianes, va iniciar el camí de l’exili per la constant persecució que pateix al seu país. Seguint la seva convicció que “la justícia és més que una professió, és una missió”, ha impulsat la prevenció de la violència contra els infants i el moviment que exigeix la fi de la discriminació legal contra les dones en la legislació iraniana. Entre els reconeixements que ha rebut, destaca el Premi Nobel de la Pau el 2003 “per la seva sensatesa professional i la seva valentia”, segons va subratllar el comitè que atorga el guardó.

TEXT: Sui Generis Comunicació Creativa