El rector de la UdL, nou president de la CRUE

Durant els proper dos anys, en substitució de Segundo Píriz

robertoUdLCRUE
Confederació de Rectors de les Universitats Espanyoles (CRUE) / Foto: CRUE

El rector de la Universitat de Lleida (UdL), Roberto Fernández, és el nou president de la Conferència de Rectors de les Universitats Espanyoles (CRUE). Així ho ha decidit avui l'assemblea general d'aquest organisme que representa la pràctica totalitat de campus públics i privats espanyols (60 i 26, respectivament). Ho ha fet per per 62 vots a favor, tres en blanc i dos de nuls. Roberto Fernández ocuparà el càrrec durant els dos propers anys, en substitució del rector de la Universitat d'Extremadura, Segundo Píriz.

El rector de la UdL, que fins ara ocupava la vicepresidència primera de la CRUE, completa el seu equip amb els rectors de la UNED, Alejandro Tiana, i la Universitat Pontifícia de Comillas,  Julio Luis Martínez. Roberto Fernández ha destacat que la seua prioritat és "dialogar amb totes les institucions sobre els problemes que té el sistema universitari a nivell de finançament, professorat i recerca per intentar que hi hagi un pacte d'Estat".

El nou president de la CRUE també ha subratllat que defensarà l'autonomia universitària "passi el que passi", ja que que "la Constitució espanyola la consagra i és un principi sagrat". "Qualsevol situació política ha de respectar el dret d'autonomia universitària", ha insistit Roberto Fernández. De la seua banda, el president sortint, Segundo Píriz, ha destacat que és "el moment més oportú per elegir un rector de Catalunya: demostra a la societat que la CRUE estima els rectors catalans".

Roberto Fernández és catedràtic d'Història Moderna de la UdL. El 2015 va obtenir el Premi Nacional d'Història del Ministeri de Cultura. Entre la seues publicacions destaquen especialment els manual sobre el segle XVIII, la biografia de Carles III, el volum dedicat al segle XVIII de la Història de Lleida (que va dirigir juntament amb Manuel Lladonosa) o la seua monografia Cataluña y el absolutismo borbónico. Entre els càrrecs que ha ostentat també hi ha la vicepresidència i la presidència de l'Associació Catalana d'Universitats Públiques (ACUP).