El rector reclama més fets al Govern per millorar el finançament universitari

La 'colonització' de l'espai i l'estat de salut del planeta centren la conferència inaugural del curs

inauguraciocursUdL2020
L'acte ha tingut lloc al Saló Víctor Siurana. Foto: UdL
Més concreció pràctica en la política de la conselleria i uns pressupostos que possibilitin revertir la davallada en el finançament que "suposa un llast" per a la Universitat de Lleida (UdL) han estat les principals peticions que el rector de la UdL, Jaume Puy, ha fet avui al departament d'Empresa i Coneixement de la Generalitat de Catalunya durant el seu discurs d'obertura del curs acadèmic.

"Si estem d’acord que les universitats són una prioritat social hi hem de posar els recursos que es requereixen perquè l'activitat d'aquestes institucions, i de la UdL en particular, no es marceixi", ha afirmat Puy, que ha insistit en augmentar el pressupost d'Agrotecnio. Quant a projectes de futur, el rector ha anunciat una acció per potenciar la captació de talent, un programa postdoctoral de nivell que ajudi al rejoveniment de la plantilla i la captació de projectes.

El rector, que s'ha mostrat d'acord amb les línies mestres de la política de la conselleria i els objectius del Pacte per la societat del coneixement, ha demanat també la revisió i reducció de les taxes acadèmiques, especialment dels màsters, "per assegurar-nos que ningú quedi fora de la universitat".

Per la seua part, la directora general d'Universitats, Victòria Girona, ha reconegut els recursos insuficients que tenen les universitats i ha assegurat que la conselleria està treballant per poder garantir-ne l'autonomia financera tot recuperant, entre d'altres, els plans d'inversions que es van perdre durant la crisi.

La rebaixa dels preus públics i la introducció de beques salari per als estudiants, el reforç dels departaments investigadors de les universitats amb ajudes basals i a l'excel·lència en recerca, l'avaluació dels centres adscrits per millorar-ne la qualitat i polítiques de gènere, socials i de sostenibilitat, han estat les línies que ha destacat Girona per "al nou curs que comença amb grans propòsits malgrat la difícil situació política".

L'acte d'inauguració del curs acadèmic 2019-2020 a la UdL s'ha iniciat amb la conferència de l'enginyer sènior de l'Agència Espacial Europa (ESA), Manuel Martín Neira, La luna: el primer paso del hombre en la colonización del espacio. Neira, que ha fet un repàs extens a "la conquesta" de l'espai i a les seues diferents aplicacions en climatologia, navegació, telecomunicacions, exploració i ciència, ha alertat del greu estat de salut en què es troba el planeta Terra i de les conseqüències de l'escalfament global. A tall d'exemple, si no s'hi posa remei, "d'aquí a 1000 anys el Mediterrani arribarà a Mequinensa" ha dit. "L'home és molt especial a l'univers. Cadascú de nosaltres ho som. És per això que ens hem de cuidar i cuidar el planeta. Tenim la intel·ligència i la capacitat per fer-ho", ha conclòs aquest enginyer de telecomunicacions.

Abans de la lliçó inaugural, la secretària general de la UdL, Dolors Toldrà, ha presentat la Memòria Acadèmica del curs 2018-2019.