Els exrectors i exrectores catalans reclamen universitats més professionalitzadores

Com a complement a les actuals, en la seua trobada anual que per primer cop té lloc a la UdL

trobadarectors
La trobada ha tingut lloc a la UdL. FOTO: UdL
Universitats més tècniques, més professionalitzadores, les anomenades universitats de Ciències aplicades que existeixen arreu d'Europa, menys a l'Estat espanyol, és la reivindicació que ha posat damunt la taula l'exrector de la Universitat Rovira i Virgili i actual president de l'Agència Catalana per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya (AQU), Xavier Grau, en la trobada anual de l'associació d'exrectors i exrectores catalans Laude, que per primer cop s'ha celebrat fora de Barcelona.

Grau ha afirmat que aquestes universitats són un complement necessari a les actuals universitats catalanes i espanyoles, anomenades universitats de recerca i que el fet que aquí no existeixin "és una anomalia que ens fa ineficient i ineficaços" i una oportunitat que la recent aprovada Llei Orgànica del Sistema Universitari (LOSU) no ha aprofitat. El president d'AQU ha explicat que tot i que no hi ha un únic model, sí que hi ha una realitat comuna a Europa que és un sistema dual, un de més professionalitzador i un altre més acadèmic i de recerca. "Abans de Bolonya ho teníem amb les diplomatures i carreres tècniques, però ara no", ha afegit.

Aquesta demanda s'emmarca en una de les dos línies amb les que treballa Laude des de la seua creació, ara fa sis anys, que és prestigiar la formació professional i donar-li una continuïtat de més profunditat i durada perquè s'encabeixi a les universitats. L'altra, és el compromís de la universitat amb la societat, no només perquè la universitat es deu a la societat si no perquè "no hi ha coneixement si no es transfereix", en paraules del rector de la Universitat de Lleida (UdL), Jaume Puy, que ha obert la reunió.

El compromís de la societat precisament ha estat el lema de la trobada d'avui, al qual s'hi ha referit des d'una perspectiva històrica el president de Laude, l'exrector de la Universitat Politècnica de Catalunya, Josep Ferrer; des de la celebració dels tres congressos universitaris catalans del 1903, 1918 i 1978 fins a l'actual Pacte Nacional per la Societat del Coneixement. Laude, de la qual en formen part una trentena d'exrectors i rectores de les universitats públiques i privades de Catalunya, té com a referent la Caputxinada, és per això que fa coincidir la data de la seua trobada anual amb les d'aquells fets, del 9 a l'11 de març.

La jornada d'avui ha comptat a més, amb el conseller de Recerca i Universitats de la Generalitat de Catalunya, Joaquim Nadal, que ha clos l'acte. Nadal, que s'ha referit a l'increment  del pressupost destinat a universitats i recerca i a la millora gradual de més presència de les dones en els càrrecs universitaris, ha acabat la seua intervenció reivindicant la universitat i convidant la comunitat universitària "a fer-nos valdre", perquè "ens costa convèncer que som tant o més necessaris que d'altres", ha dit.